dinsdag 9 november 2010

Onderwijsdagen 2010 (1)

Vandaag als bezoeker naar de eerste van dé Onderwijsdagen 2010 geweest. Zoals altijd weer veel mensen gezien en gesproken en het een en ander opgestoken van de keynotes en presentaties. Een leuke opening met Sander Breur, die de zaal meegaf 'dat we wel goed zijn in zenden maar dat het wel nut moet hebben voor anderen'. Als op mijn onttwitterde lijf geschreven  :-)

Meestal heb ik een enorme behoefte om veel van wat ik gehoord heb te verwerken in wat blogberichten. Dit keer betoon ik me een beetje van de luie kant en beperkt me tot wat highlights. Dat heeft te maken met het feit dat keynotes en dergelijke zowel online staan als door andere bloggers worden beschreven en ik bovendien veel te weinig tijd heb om er eens goed voor te gaan zitten.

In elk geval schreef Wilfred al een prima samenvatting over Curtis Johnson en diens Disruptive Class. Ik moet het boek zeker gaan lezen (bijna sinterklaas). Toch heb ik een paar kriebels bij het verhaal. Zijn benadering van studenten is er toch weer een van de 'digital natives' (zonder overigens die term te gebruiken). En die bestaan, zonder twijfel. Maar ze vormen niet de populatie van studenten, waar we (nu!) in de regel mee te maken hebben.
Wel mooi vind ik zijn stelling dat we op een andere manier naar onderwijs moeten kijken. De tijd is voorbij dat we konden volstaan met het aanbieden van onderwijs waar men gebruik van kan maken. We moeten toe naar een situatie waarin iedereen een opleiding krijgt om te leren omgaan met de complexe samenleving van nu. We kunnen ons geen uitval veroorloven!
Zijn benadering van 'ontwrichting' om het onderwijs te veranderen en dat dat zal gebeuren door het aanbod van ICT ('het merendeel van het onderwijs gebeurt online in 2018')... Ik neem dat nog niet zo waar in mijn omgeving. Ik ga het boek lezen en wacht de S-curve nog even af!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom