zaterdag 29 januari 2011

Impressie van de NOT 2011

En zo heb je een paar uurtjes over in de buurt van Utrecht in de laatste week van januari. Een mooie gelegenheid om eens bij de NOT langs te gaan om eens te kijken wat er allemaal speelt in het onderwijs. Een kleine impressie...

  • Groot, groter, groots. Ik was voorbereid op een grote hal vol stands maar was alsnog verrast over de omvang. Nu ben ik nog nooit in de gelegenheid geweest om de BET in Londen of Online Educa in Berlijn te bezoeken (wordt wel eens tijd, eigenlijk) en ik weet dan ook niet of dat nog grootser van opzet is. In elk geval is duidelijk: als je niet met een heel gerichte vraag naar de NOT komt, loop je er verloren in het aanbod.
  • Het is vooral (en naar horen zeggen wordt het steeds meer) een PO-feestje. Veel mensen die daar vanuit het PO rondlopen, veel aanbod gericht op het PO. Standhouders, die gericht zijn op andere sectoren vragen zich af of ze volgend jaar hier weer een stand moeten nemen. Daarmee krijgt de trend een zelfversterkend effect: er zal steeds minder te halen zijn voor andere sectoren.
  • Eigenlijk ook maar weinig nieuws onder de zon. Interactieve schermen in alle soorten en maten, allerlei leeromgevingen die grotendeels allemaal hetzelfde kunnen. Het enige innovatieve was een 3-D presentatie bij de Kennisnet stand, en die was eigenlijk weer helemaal niet innovatief. Dat was een presentatie over wat bekende Kennistthema's in een 3-D vorm. Hoe je de meerwaarde van 3-D nou zou kunnen toepassen in het onderwijs (denk aan een reis door het menselijk lichaam, een werkende motor van binnen bekijken, wiskundige figuren manipuleren, scheikundige reacties simuleren, dat soort dingen) kwam helemaal niet aan bod. Gemiste kans, wat mij betreft.
  • Allerlei presentaties op de werkvloer. Ik vond de presentatie over ACOT (Apple Classroom of Tomorrow) van Fons van den Berg wel leuk. Toch had ik de indruk dat het beetje over de hoofden van het publiek heenging...
  • En dan de vanzelfsprekende tas met folders, brochures, boekjes. Dat zou toch slimmer en boombesparender moeten kunnen, zou je denken...

 Het feit, dat ik 'de NOT even wilde bezoeken', maakte dat ik me snel verloren voelde. Het is dus gebleven bij een beperkte impressie...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom