donderdag 1 november 2007

Zesjescultuur is voorbij!

De_zes_is_uit_99511cHad ik het in het laatste bericht nog over de zesjescultuur in het onderwijs, staat nu alweer in de krant, dat de zesjescultuur alweer voorbij is! Ron Welter van de Radboud Universiteit in Nijmegen heeft naar aanleiding van een uitspraak van Balkenende ('we moeten de mentaliteit van middelmatigheid achter ons laten') eens onderzocht hoe het zit me die zesjescultuur. Het blijkt dat van het aantal behaalde voldoendes het aantal van de zessen de afgelopen jaren sterk is gedaald!
Kijk, dat vind ik nou leuk. Niet zozeer, dat we (ze!) blijkbaar 'de mentaliteit van middelmatigheid' een beetje aan het verlaten zijn, maar dat iemand de handschoen oppakt als er weer eens een uitspraak de ruimte in wordt geslingerd.
Bij mij ontstaan wel onmddellijk weer een hoop extra vragen die me net zo interessant lijken om uit te zoeken. In dit geval niet zozeer dat het gebeurt maar vooral waarom het gebeurt. Is er een correlatie te leggen naar de prestatiebeurs? De invoering van het BAMA-systeem, studiepunten? Zouden we bij ons op het roc niet eens kunnen kijken in hoeverre dit ook bij ons speelt? En zo nog wat van die dingen.

Laten we niet te hard van stapel lopen. Nog vrij recent werd in een Europees onderzoek aangegeven dat tweederde van de Nederlandse studenten niet zoveel moeite deed om meer dan een zes te halen. Het maakt hier immers niet uit of je een zes of negen haalt, je krijgt toch toch evenveel studiepunten. Ik vond er wat over op de weblog van Qabouter.

Je kunt natuurlijk ook erg streng zijn. In 1999 werd het Marnixcollege in Ede door de inspectie op de vingers getikt omdat leerlingen daar met een zesjes- en zeventjesrapport bleven zitten in Havo-2 (bron: betaald artikel op de Volkskrantwebsite).

2 opmerkingen:

  1. Gaarne zou ik reageren op de door u als laatst gestelde zinnen: Je kunt natuurlijk ook erg streng zijn. In 1999 werd het Marnixcollege in Ede door de inspectie op de vingers getikt omdat leerlingen daar met een zesjes- en zeventjesrapport bleven zitten in Havo-2 (bron: betaald artikel op de Volkskrantwebsite).

    Het betrof hier de overgang van 2 VWO naar 3 VWO en van de tweede klas van het HAVO naar de derde klas van het HAVO. Er waren 4 vakken waarvoor een cijfer hoger dan een 6 behaald diende te worden om over te gaan. Het bezwaar tegen deze regel was dat er mensen bleven zitten die bijvoorbeeld voor Nederlands (een van de 4 uitverkoren vakken) een 5,5 hadden behaald. (bij een 5,5 stond er de beoordeling voldoende in het rapport met grote letters). En voor de rest geen enkele onvoldoende op de lijst hadden staan.
    Het probleem met een dergelijke regeling is wat mij betreft het morele bezwaar dat het ene vak zwaarder zou moeten wegen dan het andere. En dat men niet kan verwachten van een leerling om op ieder vakgebied uit te blinken. Bovendien doet men op deze manier laatbloeiers ernstig tekort en teniet.

    Zelf was ik ook een van de gedupeerde leerlingen. Met alleen een 5,5 voor Nederlands en voor de rest ruim voldoendes zou ik blijven zitten. Deze 5,5 kwam echter door een taalachterstand buiten mijn schuld om. Trots ben ik er echter wel op dat ik uiteindelijk een 8,6 behaald heb voor mijn Nederlands eindexamen.

    Er zou iets moeten veranderen aan de mentaliteit en aan de beoordeling van dergelijke cijfers. Dat ben ik met u eens. Het is alleen zeer terecht dat het Marnix college te Ede op de vingers werd getikt door de onderwijsinspectie. Het is namelijk nogal moreel verwerpelijk om voorbarig de “ rotte appels” uit het geheel te willen ziften in plaats van dat men deze leerlingen een kans geeft zich te ontplooien. Het is dan ook de taak van de scholen om leerlingen te motiveren hogere cijfers te behalen en ze te helpen met de vakken waar ze moeite mee hebben.

    Vriendelijk groet,

    Eva Vis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jef van den Hurk1 mei 2008 om 11:23

    We zijn het met elkaar eens! De strenge partij was natuurlijk het Marnixcollege en niet de inspectie.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom