zondag 17 mei 2009

Kwaliteit van het onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs staat weer volop in het nieuws. Na een artikel over de kwaliteit van de examens stonden er ook berichten over allochtonen die het in het buitenland beter doen dan in Nederland (kan ik online niet meer terugvinden) en maar ook een artikel, dat schooluitval een typisch Nederlands probleem is.

Nu zullen we na Dijsselbloem in Nederland nog wel drie keer achter onze oren krabben voordat we het woord 'stelselwijziging' nog in de mond durven nemen. Misschien is dat wel een averechts effect van wat Dijsselbloem eigenlijk beoogde. Want als duidelijk is, dat een groot deel van de problemen aan het Nederlandse stelsel te wijten zijn, zullen we daar toch over moeten durven praten, denk ik.

Neemt niet weg, dat het wel gebaseerd moet zijn op een degelijke kennis van zaken: evidence dus. Het in verhouding tot andere landen grote schooluitval in Nederland is een feit. De oorzaken daarvan zijn echter minder duidelijk. Misschien tijd voor een grootschalig onderzoek waarin een groot aantal factoren met elkaar vergeleken worden. Daarbij gaat het om onderwijsgerelateerde zaken als startmoment van de schoolcarrière, monitoring van de voortgang, klassengrootte, opleidingsniveau van docent, duur van het basisonderwijs, moment van studiekeus, vakkenpakket, niveau waarop vakken worden gegeven, methodiek, kosten, overheids- en ouderbijdrage, vakanties, urennorm, duur van opleidingen en een hoop zaken, waar ik nu even niet opkom.
Maar er zou ook gekeken moeten worden naar andere, meer cultuurgebonden en demografische factoren: , hiërarchie (status van de docent, zowel maatschappelijk als in de klas), inspraak van ouders, emancipatie (participatie van vrouwen in het arbeidproces, meer behoefte aan opvang door de school), gemiddeld opleidingsniveau van de bevolking, bevolkingssamenstelling, integratie van allochtonen, gemiddeld inkomen, deel van het BNP dat aan onderwijs wordt besteed en wie wat voor factoren nog meer.

Dat type onderzoeken zijn er vast wel, onder andere bij de OESO (zie bijvoorbeeld Education today, The OECD perspective) maar of we het daar het recept voor een beter rendement kunnen vinden? Oftewel, of we met een dergelijk omvangrijk onderzoek door de bomen het bos nog kunnen zien?

1 opmerking:

  1. Een poos geleden heb ik een blogpost gemaakt over 'kwaliteit' van het onderwijs op zich. Het heeft raakvlakken met jouw blog, maar het is een heel verhaal.
    http://kobusvanderslossen.blogspot.com/2009/02/de-kwaliteit-van-onderwijs-deel-ii.html

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom