dinsdag 5 mei 2009

Negatief oordeel over onderwijsprojecten

Het Fonds voor Economische Structuurversterking (FES) is een potje waar innovatieve projecten uit worden bekostigd. Zo konden ook dit voorjaar weer projecten worden ingediend onder de noemers 'research infrastructuur', 'maatschappelijke innovatie' en 'onderwijs'.
In totaal werden er 23 projecten ingediend waarvan er 5 afkomstig waren uit het onderwijsdomein. Het CPB heeft deze projecten beoordeeld op een aantal criteria:

  • Legitimiteit: ligt overheidsingrijpen in de rede?
  • Effectiviteit: in hoeverre draagt een project bij aan de beoogde doelen?
  • EfficiĆ«ntie: hoe verhouden de verwachte baten van een project zich tot de kosten?
  • De vijf onderwijsprojecten waren allemaal gericht op het terugdringen van het lerarentekort. Het ging om de volgende voorstellen:

  • Projecten ter verhoging van de arbeidsproductiviteit in het onderwijs (Innovatie-impuls);
  • Professionalisering van schoolleiders;
  • Twee projecten om met de inzet van ICT het lerarentekort tegen te gaan: ‘Open school’ en ‘Netwerkschool’
  • Wikiwijs: Een database met gratis toegankelijk digitaal lesmateriaal, gemaakt door leraren
  • Hier zitten wel wat bekende projecten tussen zoals de Netwerkschool en Wikiwijs, het 'kindje van Plasterk'.
    Het oordeel van het CPB over alle projecten is ronduit negatief: alle projecten worden beoordeeld als 'ongunstig', dat wil zeggen dat er naar het oordeel van onderzoekers van het CPB eerder sprake is van een negatief effect dan dat het daadwerkelijk iets moet opleveren. Zo zetten zij grote vraagtekens bij de claim dat Wikiwijs tijd oplevert voor leraren. Bij de Netwerkschool is het maar de vraag of er bij alle betrokkenen bij het project (ouders, leerlingen en anderen) wel voldoende commitment is. Ook is de begroting van deze vorm van onderwijs maar matig onderbouwd, maar dat heb ik zelf ook al eens geconcludeerd.

    Het resultaat is natuurlijk bedroevend. Nou geldt dat wel over het algemeen: er zijn maar 6 projecten als gunstig beoordeeld, 6 als matig, de rest als ongunstig (ongeveer 50%). Het betekent echter wel, dat 100% van de ingediende onderwijsprojecten onder de maat zijn. Wellicht dat het idee voor de professionalisering van schoolleiders toegespitst kan worden op het aanvragen en managen van dit type projecten. Gegarandeerd rendement!

    Ik heb me wezenloos gegoogled maar ik kan de oorspronkelijke projectplannen nergens vinden. Blijkbaar is er geen site waar al die projecten bij elkaar staan. Verder ben ik heel benieuwd hoe dit verder afloopt. Wat gebeurt er met deze beoordelingen? Zijn die van invloed op de toekenning van de subsidie? Komt er (nog) een aanpassingsronde?

    1 opmerking:

    1. Kun je nagaan dat ik mijn hart ook alweer vasthoud bij de 18 miljoen die opgemaakt mag worden om leraren te profesionaliseren als je maar samenwerkt met Hogeschool of Universiteit. Dat was namelijk al zo omdat de Hogescholen zij instromers en dualen (starbekwaamheid) moeten certificeren. Gaat daar ook echt geen kwaliteitsslag worden. Een PDCA cyclus stopt vaak bij de P...

      BeantwoordenVerwijderen

    Reacties zijn welkom