zondag 2 augustus 2009

Daar is-t-ie dan: de flexibele school

In Zandvoort staat een basisschool met de naam 'De School', die ook in de zomermaanden geopend is. In de media werd daar de afgelopen aandacht aan besteed met enkele artikelen (hier, hier en hier) en een item in Stand.nl op Radio 1 waar hoogleraar Onderwijskunde Karsten van de Universiteit van Amsterdam over dat onderwerp werd geinterviewd.
De School gaat veel verder dan een openstelling tijdens de zomermaanden. Ook dagprogramma's zijn flexibel, toegespitst op de individuele leerling. Voor ouders, voor wie het combineren van het eigen werk met de zorg voor de kinderen soms lastig te organiseren is, natuurlijk een uitkomst.

En dan borrelen de vragen op.

  1. Hoe organiseer je dat?
    In het artikel in Trouw wordt een klein tipje van de sluier opgelicht. Het personeel heeft gewoon conform de CAO 1659 uur per jaar, maar dan verdeeld over meer weken en dus minder vakantie.
    Dat is mij iets te makkelijk. Als de school 50 weken per jaar open is en dan van 8 tot 18 uur betekent dat 2500 uur openstelling tegen pakweg een kleine 2000 uur op een 'normale' school. Leerlingen zijn niet al die tijd op school maar hebben de mogelijkheid om binnen die uren gebruik te maken van de school. Dat alles red je niet met een vakantiespreiding van de leerkrachten. Ik ben benieuwd naar de andere afspraken die er gemaakt zijn.
  2. En de didactiek?
    Er zijn grofweg twee mogelijkheden om flexibiliteit betaalbaar te maken. Het ene is groepsvergroting (combineren van groepen), de andere is zelfstandig werken. De School kiest vooral voor het laatste. Daarbij wordt het jaarklassensysteem losgelaten.
    Karsten geeft hierbij aan, dat het voor achterstandsleerlingen juist een uitkomst is, omdat de lange zomervakantie de kinderen uit het ritme haalt.
  3. En hoe is dat voor de leerlingen zelf?
    Alleen maar enthousiaste verhalen vanuit de leerlingen en de ouders. Daar kun je natuurlijk een korrel zout bij bedenken (negatieve verhalen zet je niet in zo'n artikel, als het niet bevalt, zoek je een andere school), maar ik kan me er wel iets bij bedenken.
  4. Wat denken anderen er van?
    Karsten heeft wat bedenkingen. Het oude schoolsysteem was ook opgezet om fabrieksmedewerkers te disciplineren. Dat gooi je met het nieuwe systeem overboord. Wat mij betreft nog wat oudbollig denken, al is het wel iets waar je op zijn wel even over moet nadenken.
    Rolvink van de Aob denkt dat het wel los zal lopen met 'altijd-maar-open'-scholen omdat leerlingen ook hun rust nodig hebben.
    En de Inspectie? Tja, de Inspectie geeft aan dat de uren in de zomer niet meetellen voor de wettelijke norm... Over oudbollig denken gesproken.

Er zijn nog veel vragen te stellen, effecten te onderzoeken. Maar de trend is gezet. De maatschappelijke ontwikkelingen en de individualisering dwingen het onderwijs tot nieuwe organisatievormen.

Noot: even los van het onderwerp van de flexibilisering kun je op de website van 'de School' lezen, dat zij uitgaan van SKM: de Sociocratische Kringorganisatie Methode. Ook nog een boeiend onderwerp om eens in te duiken!

6 opmerkingen:

  1. Op zich had "De School" enorm veel ingredienten om tot een succesverhaal te worden, en dan denk ik aan succes in de zin van maatwerk voor een kind. Maar alles is gefocussed op opvang en kwaliteit van het onderwijs speelt geen enkele rol. Deze school is voor wat betreft inhoud failliet, en het is erg kwalijk dat de Directrice hier mee wegkomt. Ten opzichte van de kinderen is dit schandalig.

    Voor wat betreft de SKM, ook dat is een heel goed instrument, maar het staat of valt met de poppetjes. Wanneer een directrice bij het intake gesprek haar positie claimt en benadrukt "ik ben de directrice" dan is het een sociocratische misser van de bovenste plank. Sociocratie bestaat niet in Zandvoort. Het is volstrekt onduidelijk waarom Annewiek Reijmer, Voorzitter van SKM NL, dit allemaal accepteert en laat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Floris, een onbekende voor jou, kan een zeer bekende en ervaringsdeskundige zijn voor wat betreft de school in Zandvoort. Een zeer goed initiatief, veelbelovend, maar als je het nu aan je kinderen moet uitleggen waarom je voor deze school hebt gekozen, dan blijf je steken bij datgene wat op de website van "De School" staat beschreven. De praktijk is weerbarstig, en door de ego van de 1 (directrice, mevrouw Marjolein Ploegman) en door de verslaving/ontsnapping van de harde werkelijkheid van de ander, is "De School" verworden tot een bewaarplaats van kinderen van ouders die hun carriere belangrijker vinden dan het geestelijk welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Veel goeds in theorie Floris, maar veel slechts in de praktijk. Wil jij daar ook verantwoordelijk voor zijn Floris?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De reacties van "Herman" zijn erg doorzichtig voor degenen die de werkelijke strekking van de kritiek en insinuaties heef mogen vernemen. Van u, de ervaringsdeskundige, zelf.
    Ik durf mijzef inmiddels ook ervarigsdeskundige (ouder) te noemen wat de School in Zandvoort betreft. De opmerking dat de School is verworden tot een bewaarplaats van kinderen van ouders die hun carriere belangrijker achten... vat ik op als een persoonlijke belediging. U kent mij/deze ouders niet. U heeft nooit de moeite genomen mij/hen persoonlijk te leren kennen. Door mijn hyvespagina door te spitten bent u er nog niet. Persoonlijk contact is daarvoor onontbeerlijk.

    U opent een persoonlijke aanval op de directrice van de school. U haalt de geaardheid van een ander aan waarover wij in de Nederlandse grondwet toch duidelijk hadden afgesproken dat deze redelijkerwijs buiten beschouwing gelaten dient te worden bij beoordeling op functioneren.
    Ik heb binnen de kringstructuur die de school hanteert op geen enkel niveau, op geen enkel moment, mogen vernemen dat er zorgen waren omtrent de inhoud van het onderwijs op of de onvrede over de directie van de School. Het staat of valt met poppetjes zegt u. Het lijkt mij dat er heel wat poppetjes buiten beschouwing zijn gelaten. Een sociocratische misser van de bovenste plank.

    Ik kan mijn kind heel goed uitleggen waarom ik voor deze school heb gekozen. Mooier vind ik het als zij zelf kan uitleggen waarom ze wél graag naar déze school gaat. Het wordt haar veel gevraagd. Want stof heeft het doen opwaaien. Er is aan veel kinderen met camera's op hun neus gevraagd wat ze "er nou van vinden" de hele zomer op school. Om op basis van de media aandacht voor de openigstijden de inhoud van de school failliet te verklaren...erg kort door de bocht, en moeilijk te wijten aan degenen die er hard aan werken om het hele idee achter de School tot een succes te maken. En dan met name mijn kind. Zij is gemotiveerd en gestimuleerd om alles aan te pakken wat er word aangeboden en vaart haar eigen koers. Ze mag! Hoeveel meer op maat wilt u het hebben.

    Er zijn nog veel (kritische) vragen te stellen . Dit doen wij dan ook binnen de mogelijkheden die deze school ons biedt. En aan elkaar, als ouders van de kinderen die u indirect schaadt met uw uitpraken.

    U durft mij dus blijkbaar de verantwoordelijkheid uit handen te nemen wat betreft het welzijn en de ontwikkeling van mijn kind? Daar heb ik een persoonlijk gezegde voor: Ik dacht het niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een klein berichtje en een hele discussie daar achteraan. Wat jammer dat dit soort discussies zo vaak vanuit negatieve emoties worden gevoerd, zonder dat daar een goede onderbouwing onder zit. Dus, beste Herman, als je B zegt, vertel dan op zijn minst waar de A over gaat: waar baseer je al je negatieve conclusies op?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is ergens te vinden welke scholen nog meer '50 weken scholen' zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry Ralf, ik zou het niet weten. Misschien dat Google het weet?

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom