maandag 30 augustus 2010

De Volkskrant komt met een twursus

De Wetenschapsbijlage van de Volkskrant heeft weer iets nieuws: Een mini-cursus in 10 tot 15 tweets via Twitter oftewel een twursusGovert Schilling gaat hiermee aan de slag. Afgelopen week was de eerste twursus over exo-planeten (hier op te vinden op de website www.allesoversterrenkunde.nl) in de wetenschapsbijlage.

 

Nu heb ik al een tijdje geleden als actieve participant afscheid genomen van het fenomeen Twitter (waarbij de kritische noot van mijn kant me lang niet altijd door fervente Twitteraars in dank is afgenomen) maar ik blijf het boeiend vinden om de ontwikkeling, zowel in gebruik als in nieuwe toepassingen te volgen.

De twursus is er dan weer een voorbeeld van een nieuwe toepassing. Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje aan de didactische kwaliteit (10 - 15 korte statements om een concept helder te maken?). Maar waarschijnlijk (ben er niet bij geweest) gaat het er vervolgens heel interactief aan toe.

Eerste tweet: "exoplaneten zijn planeten bij andere sterren dan de zon. sinds 1995 zijn er al bijna 500 ontdekt. grote en zware vind je het makkelijkst." Vervolgens komen er dan wat reacties, vragen, aanvullingen. Ik kan er mij iets bij voorstellen. Tegelijkertijd heb ik het idee dat ik hetzelfde kan opsteken van Wikipedia, wat ik ook elk moment kan doen, terwijl de twursus op een bepaald moment plaatsvindt (elke vrijdag om 17.00 uur).

Leuk bedacht, maar of het een verrijking is voor het onderwijs?

 

Oordeel zelf...

2 opmerkingen:

  1. Maar Jef, natuurlijk is het een verrijking!
    Samen leren is toch veel leuker dan zelf in je eentje een beetje op Wikipedia rondneuzen?
    Je gaf zelf al aan dat het er heel interactief aan toe gaat.
    Juist door een bepaald tijdstip af te spreken weet je dat andere mensen op dat moment in hetzelfde geïnteresseerd zijn dan jij.
    Daarmee "ontmoet" je weer nieuwe twitteraars met wie je op een ander moment je interesses, vragen of antwoorden kunt delen.
    Dat je je afvraagt of zoiets wel een verrijking is verbaast me echt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat het je verbaast, verbaast mij weer een beetje :-). Nogmaals: leuk bedacht maar of het een verrijking is voor het onderwijs, vraag ik me af. Dit is een prima vorm voor (fervente) twitteraars. Die bovendien al een zekere interesse en dus waarschijnlijk voorkennis hebben over het onderwerp.
    Als vorm (stellingen / presenteren van korte feiten en daar op reageren) in het onderwijs zou ik het liever f2f doen.

    Er zijn natuurlijk allerlei varianten op te bedenken, die echter ook met andere tools te faciliteren zijn dan met Twitter.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom