dinsdag 17 augustus 2010

Digitaal kamperen is geen vooruitgang

De titel belooft misschien wat meer dan de inhoud: het gaat meer om wat er veranderd is aan kamperen door het digitale tijdperk. Kamperen doen we al jaren niet meer. Maar de omstandigheden waren anders dit jaar. Dus waarom niet (digitaal) gekeken of er niet nog ergens een caravannetje te huren viel. Afhankelijk van het weer zouden we dan wel (digitaal) naar een camping zoeken. Om te bekijken of het ons alsnog (of wederom) zou bevallen... 

Caravan was snel gevonden. Na vele campings online bekeken te hebben, werd het Zeeuws-Vlaanderen. Simpel, daar was de enige camping, die snel reageerde op een emailtje met het bericht dat er nog een plek vrij was. En natuurlijk mooi, dat er Wifi was. Kon de jongste toch nog in contact blijven met de virtuele thuisbasis.

Draadloos op de camping... Hotspot Zeeland bleek een paar dagen goed te werken maar liet het daarna afweten. (Het deed me denken aan de televisies van vroeger met een kleine antenne waar je mee moest winkelen om een goed beeld te krijgen.) Op de camping bepaalde de plek waar je zat of Hotspot je doorliet naar internet of niet (de verbinding was op zich geen probleem).

Internet op de camping levert niet die grote doorbraken op, die kenmerkend zijn voor de rest van de samenleving. Google Maps is vooral gebruikt om leuke hardlooproutes in kaart te brengen en na te meten. En verder is internet vooral gebruikt om een goed beeld te krijgen van de lokale weersomstandigheden. De buienradar is uitgemolken, de vooruitzichten op weeronline.nl, weer-online.nl (jaja, een streepje maakt een groot verschil!), weerplaza.nl en natuurlijk weer.nl en niet te vergeten knmi.nl werden enkele malen per dag tot 14 dagen vooruit met elkaar vergeleken om op die manier de grootst mogelijke zekerheid te hebben voor een passend weertype bij de te ondernemen activiteit. De site met het meest gunstige vooruitzicht werd al snel tot ultieme bron van waarheid verheven (xxx.nl zegt dat het beter wordt!) maar al even snel weer verguisd als een ander even later weer wat gunstiger afstak. Als er iets is dat ik hiervan heb geleerd dan is het wel dat de vooruitzichten net zo onbetrouwbaar zijn als het weer zelf.  

Alle tegenvallers werden door het gezelschap steevast gerelativeerd met ´campinglife.nl´, een voor mij onbekend fenomeen. Het blijkt een RTL-programma te zijn met een bijbehorende website, waar aandacht wordt besteed aan alle geneugten van het kamperen. 
En ik? Ik ben definitief genezen. Geen campinglife meer voor mij. Ik heb weliswaar een prima week gehad, maar over het algemeen blijf ik vinden dat kamperen te duur is om zoveel ontberingen te mogen lijden. Ook dat is een positief leerresultaat... 

2 opmerkingen:

  1. Te duur? Ontberingen? Ik herken hier niets in!
    Heerlijk drie weken met de caravan door Frankrijk getrokken.
    Eerste stop was in Langres waar de camping op de stadswallen is en je zo de stad inloopt. Daarna door naar de Pyreneeën waar we onder de kurkeiken en pijnbomen tot 24 uur lekker buiten zaten met de krekels op de achtergrond.
    Prachtig uitzicht over de bergen én de Middelandse zee. Toen een paar dagen Beziers waar we een plekje hadden tussen oleanders en onder een vijgeboom.
    Toen naar de Franse Alpen met een schitterend uitzicht over dal en bergen.
    Tenslotte een stop aan de Moezel met uitzicht op zwanen en een oud kasteel.
    En dat voor gemiddeld € 25 per nacht en prima voorzieningen!
    Maar ik zou dus noooooit naar Zeeland gaan en hetzelfde verwachten als wij gehad hebben.
    Het zit hem volgens mij dus niet in het (caravan)kamperen maar in de bestemming!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach joh, ik houd gewoon niet van kamperen...

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom