zondag 26 februari 2012

Ervaringen met BYOD (3): Mijn laptop op mijn iPad

Ik heb al vaker wat gemijmerd of ik nu echt blij moet zijn met een iPad. Het is nu eenmaal geen computer: veel dingen, die op een computer gemakkelijk zijn, lukken wat moeilijker of helemaal niet op een iPad.

In het kader van het BYOD-traject op mijn werk heb ik een nieuwe laptop aangeschaft en daar van alles op geïnstalleerd. Een van de programma's die ik nu op mijn laptop heb staan is Windows Live Mesh. Dat programma biedt de mogelijkheid om mappen te synchroniseren met mappen op je Skydrive (je krijgt er zelfs 5 Gb extra voor). Op die manier kun je dus vanuit verschillende werkplekken werken met diezelfde bestanden.
een andere mogelijkheid, die Mesh biedt is het koppelen van je computer aan een andere computer. Voorwaarde is wel dat Mesh op beide computers geïnstalleerd is.

Zoiets wilde ik ook wel voor mijn iPad: het makkelijke van de iPad combineren met de functionalireiten van een laptop of pc. Na een kleine zoektocht kwam ik uit bij LogMeIn. met een app op de iPad en een klein programma op de pc kun je op je iPad aan de slag.
(Dit bericht heb ik op mijn iPad geschreven maar dan in de blogger omgeving op mijn laptop.)

Het is wel wennen. Normaal gesproken begint elke nieuwe regel op mijn iPad automatisch met een hoofdletter. Dat gebeurt nu niet. Ik heb heel wat beginletters moeten corrigeren! Ook diakritische tekens gaan op de laptop manier, eerst een " en dan e geeft ë. Op een iPad houd je de e wat langer vast waarna een klein schermpje verschijnt en je kunt kiezen voor het juiste symbool. Het besturen van de muisaanwijzer gaat eigenlijk wat makkelijker dan normaal op een iPad, maar dat kan ook komen dat ik er inmiddels meer handigheid in heb.

Toch heb ik zo mijn bedenkingen. Hoe veilig is dit nu? Hoe weet ik nu dat er niet een een of andere poort naar de boze buitenwereld wordt geopend waardoor het voor buitenstaanders makkelijk wordt om op mijn laptop in te breken? Hoe weet ik nu dat het bedrijf achter LogMeIn dit niet op die manier gebruikt? Natuurlijk, in feite geldt hetzelfde voor mijn creditcard, mijn interbankieren en mijn Lastpass wachtwoordenkluis, maar toch. Hoe gaan anderen om met dit soort dingen?

1 opmerking:

  1. Leuk om deze artikelen te lezen, met maar al te herkenbare frustraties. Het gebruik van de iPad zonder clouddiensten lijkt erg lastig en dan loop je direct tegen de vraag: "Hoe veilig is het allemaal?" aan. Omgekeerd vraag ik me zelf altijd af: "Hoe veilig kan ik het maken zonder dat ik het gebruiksgemak te veel geweld aan doe?". Iedere poort die open staat naar mijn thuisnetwerk betekent een risico. Ieder gegeven dat ik aan een clouddienst toevertrouw kan wellicht door derden worden uitgelezen. Dat zijn zo'n beetje mijn uitgangspunten.

    Ik kijk dan eerder naar de omgeving waarbinnen ik moet werken. In de trein, met een open wifi verbinding? Dan stuur ik geen wachtwoorden rond, in ieder geval niet voordat ik een VPN-verbinding heb gemaakt. Thuis, in mijn eigen netwerk, achter mijn eigen firewall? Dan maakt het mij wat minder uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom