donderdag 15 februari 2007

Onderwijslogistiek (1)

Ik houd me alweer een hele tijd bezig met het thema Onderwijslogistiek. En hoewel het begrip aardig ingeburgerd begint te raken blijft het tot dusver lastig om er een goede omschrijving van te geven. Al 'googlend' kom je wel steeds meer verwijzingen tegen maar een echte omschrijving vinden is nog lastig. Wikipedia weet het tenminste ook nog niet. Op de kennisnet-wikipedia komt de term wel voor, maar ja, dat is geen kunst want dat is afkomstig van het project Flexibel Leren, het project dat juist de onderwijslogistiek wil onderzoeken.

Dan maar een andere benadering: Op Wikipedia staat onder Logistiek:

Logistiek is de leer van het plannen effectief en efficiƫnt uitvoeren van de bevoorrading. De hedendaagse logistiek richt zich op de organisatie, planning, besturing en uitvoering van de goederenstromen, geldstromen en informatiestromen via ontwikkeling en inkoop gevolgd door de productie en distributie met het benodigde personeel naar de eindafnemer, met als doel om tegen optimale kosten en kapitaalgebruik te voldoen aan de behoeften van de markt. Tevens rekent men ook de omgekeerde goederenstroom reverse logistics tot dat domein. Er is een sterke relatie met het begrip Supply Chain Management (SCM).
Korte definitie: de juiste dingen, op de juiste tijd, op de juiste plaats, in de juiste hoeveelheden tegen optimale kosten.
Het gaat hierbij om het vinden van een evenwicht tussen schijnbaar moeilijk verenigbare doelstellingen: kosten minimalisatie/laag kapitaalgebruik en customer service maximalisatie. In een snel veranderende wereld geldt voor steeds meer bedrijven dat een goede logistieke beheersing een absolute 'must' is. Kortom het gaat er om dat de juiste balans gevonden wordt tussen klanten en kosten.

Nou, dat biedt wel wat perspectief. Ook ben ik eens aan de slag gegaan met de manier waarop het er in de Zorgsector aan toe gaat. Een interessant artikel is in elk geval dat van de oratie van de Vries en Geurts: Sleutelen aan zorgprocessen. Ook het Prismant Magazine heeft een keer een heel themanummer gewijdt aan de logistiek in de zorg. Daarin wordt gesproken over ''de klant centraal' (waar ken ik dat van?) en 'zorgpaden' (individuele leertrajecten?). Kortom, er is nog veel te leren en te bedenken en af te kijken.

Ondertussen daag ik iedereen uit mee te denken over een goede omschrijving van de term onderwijslogistiek en het bepalen van de domeinen waarop het betrekking heeft. De bedoeling is, dat er op de wiki van Kennisnet rondom Flexibel Leren het thema verder wordt uitgewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom