maandag 18 juni 2007

Het transparante leven met Twitter

Het is alweer een hele tijd geleden maar ook ik heb vroeger luidkeels verkondigd dat een mobieltje niet aan mij besteed was. Toen webloggen langzaamaan begon door te breken, heb ik nog lang gedacht dat dat niet voor mij weggelegd zou zijn, een persoonlijk dagboek bijhouden in het openbaar. Ook daar ben ik, zoals blijkt, anders over gaan denken.
En toen was daar Twitter. Mensen laten in een heel kort berichtje weten wat ze aan het doen zijn of net gedaan hebben.

Vanmorgen in de Volkskrant een artikel onder de titel "het transparante leven met Twitter". Eerst homepages, daarna weblogs met persoonlijke ontboezemingen, vervolgens Hyves met complete vriendenkringen en voorkeuren en dan nu Twitter. Inmiddels zijn er ook mobieltjes van waaruit je berichten naar Twitter kunt sturen, Twitteren kun je dus nu letterlijk overal.
Er blijken mensen enthousiast over te zijn. Berichtjes kunnen worden gepresenteerd op een groot scherm tijdens een festival, nieuwsberichten gaan nog sneller de wereld rond, je kunt snel de mening van veel mensen verzamelen.

Het zal allemaal wel. De voorbeelden, die genoemd worden, spreken me niet echt aan, kunnen ook op een andere manier en bestonden volgens mij allang. Het echte kenmerkende van Twitter is het delen van jouw belevenissen van dat moment met iedereen die het wil volgen. En dat gebeurt blijkbaar volop.
Ik kan er niks aan doen. Het webloggen kan ik voor mezelf inmiddels goed verdedigen tegenover blogadepten, die er niks in zien, die zelfs allerlei gevaren in zien omdat je nou eenmaal jezelf voor een grote boze anonieme wereld presenteert (niet voor niets haken bloggers af omdat ze anoniem bedreigd of beledigd worden). Maar Twitteren? Het geeft me een gevoel van leegte. Is er nou werkelijk iemand geïntereseerd in het feit dat ik net een kopje koffie heb gedronken? Op de trein sta te wachten, even een rondje hardgelopen heb? Een weblog gelezen?

Ik wens iedereen oprecht veel plezier met Twitter. Vooral dóen, als je er zin in hebt. Maar mij zul je er vooralsnog niet op vinden...

1 opmerking:

  1. Nee, ik geloof inderdaad dat Twitteren niks voor jou is, maar vraag me niet waar ik dat op baseer...

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom