vrijdag 15 juni 2007

Open Source is volwassen...

Wat begon met een berichtje bij Willem Karssenberg begint nu op een haasje over te lijken waar derden ook een rol in nemen. Wytze Koopal schiet met zijn reactie in open doel. Eigen schuld, ik moet dan ook geen dingen roepen waar ik geen (nou ja, niet zo veel) verstand van heb. De voorbeelden die hij noemt van open source geven hem alle recht om te zeggen dat open source inderdaad volwassen is.
En dat betekent voor mij, weer een ontwikkeling die ik aan mijn lijstje moet toevoegen om wat actiever in de gaten te houden.

Vanmorgen nog even f2f gesproken met Willem Karssenberg. Hij gaf aan dat de manier waarop bij ROC Eindhoven indertijd voor Fronter gekozen is (en wellicht recent voor Hippo) heel interessant kan zijn voor anderen. Misschien een idee om er een presentatie op de volgende IT-conferentie van te maken. Moet te doen zijn. Misschien als voorafje: voor ons was bij de keuze van een LMS de korte afstand tot de ontwikkelaars een belangrijk criterium. Omdat ik niet zo veel verstand van open source heb mag ik hier wel een domme vraag over de virtuele ruimte in sturen: is dat bij open source ook zo?

Tja, en zoals het hoort bij bloggers onder elkaar, toen Willem en ik vandaag uit elkaar gingen namen we afscheid: 'we lezen elkaar nog wel...'

2 opmerkingen:

  1. Ja, natuurlijk zou 'nabijheid' van de ontwikkelaars (of bedoelde je wellicht leverancier? wat natuurlijk een subtiel verschil is) een valide criterium kunnen zijn! Maar tegelijkertijd is dat in de 'flat world' natuurlijk geen echt belangrijk criterium meer, in mijn ogen. Voorbeeldje: binnen de Sakai community zijn er meer dan 100 ontwikkelaars, verspreid over de hele wereld. Afgelopen week was 90% hiervan in Amsterdam, maar volgende week zijn ze weer terug op hun werkplek ergens op de wereld. Cambridge University (één van de Sakai partners) heeft ontwikkelaars aan het werk in de Verenigde Staten, zonder noemenswaardig probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jef van den Hurk15 juni 2007 om 01:41

    Nee, de nabijheid van ontwikkelaars! We hebben recent een heel interessante sessie gehad waarin we met de ontwikkelaars een aantal functionaliteiten bespraken, die zij vervolgens in een dag tijd vertaalden in een demo. Konden we direct reageren op het resultaat.
    Ik realiseer me, dat dat mogelijk was omdat we als grote klant en als voorloper op een nog braakliggend terrein deze kans kregen. Gebruikelijk is het niet en dus wellicht ook niet zo representatief.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom