zondag 23 november 2008

Wanneer werkt crowdsourcing niet?

Op de blog van Erwin Blom verscheen een berichtje over crowdsourcing. De aanleiding was een berichtje van ene Vincent Everts dat er op neerkomt dat hij niet gelooft in de Wisdom of the Crowds of crowdsourcing vanwege de domheid van de massa als het aankomt op aandelenmarkten. Kijk naar de hele kredietcrisis.

Het heeft mij in elk geval ook aan het denken gezet, net als een aantal mensen die op het bericht van Erwin reageerden.
Volgens mij is het appels met peren vergelijken als je het gedrag van aandelenbezitters in de aandelenmarkt wil vergelijken met kenniscommunities. In een kenniscommunity zoals Wikipedia gaat het vooral om het expliciteren van kennis, niet om doen van voorspellingen van bijvoorbeeld beurskoersen. Dat er kennis bestaat over de mechanismen achter koersschommelingen is natuurlijk iets heel anders dan het voorspellen ervan.
Er zijn andere vormen van 'the wisdom of the crowd'. Bij crowdsourcing gaat het om het inschakelen van communities rondom een vraagstuk. Voor de derde vorm heb ik eigenlijk geen naam, het gaat om informatie die beschikbaar komt door het gedrag van mensen op bijvoorbeeld het internet. Een voorbeeldje uit mijn eigen praktijk om dat duidelijk te maken.
Laatst werd ik door iemand gewezen op het feit dat ik in een rapport het woord 'parameterisering' verkeerd had gespeld, het zou 'parametrisering' moeten zijn. Voor mij een heel vreemde spelling. Maar even googlen op beide termen liet een score zien van 4710 voor de eerste tegen 6680 voor de tweede. Hoewel het verschil in dit voorbeeld niet zo groot is, geeft het dat er een grotere waarschijnlijkheid is, dat 'parametrisering' de goede spelling is.

Bij de aandelenmarkten gaat het om het gedrag van mensen. Ondanks bestaande kennis over de mechanismen van beurskoersen gedragen de aandelenbezitters zich niet op basis van die kennis. Het gaat om het verschil tussen macro-rationeel handelen (wat is verstandig vanuit het standpunt van het geheel?) en micro-rationeel handelen (wat is het voordeel voor mij als ik nu mijn aandelen verkoop?). In feite wordt er gehandeld volgens de regels van de speltheorie. Het gaat dus over beslissingen, niet over kennis.

Overigens wordt in het (hierboven aangehaalde) lemma over Wisdom of the crowds op Wikipedia door Surowiecki aangegeven, dat niet alle communities 'wise' zijn en daar wordt met name de aandelenmarkt als voorbeeld aangehaald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom