maandag 23 maart 2009

Je kunt meer dan je denkt.

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft iets nieuws bedacht: De website 'Ik kan'.

Iedereen kan iets dat nuttig is op de arbeidsmarkt. Iets waar je vaak zelf geen oog voor hebt. Je kan meer dan je denkt.
Zo kan het zijn dat een moeder waarvan haar zes kinderen het huis uit zijn, desserts gaat maken in haar favoriete restaurant. Of haar ervaring als planner in huis, gaat toepassen als manager van een drukke afdeling.
Het zijn juist die dingen, waar je niet bij stilstaat, die je kunnen helpen een nieuwe weg in te slaan. Als je dat inziet, kan je meer uit jezelf halen en potentiƫle werkgevers beter vertellen wat ze aan je hebben.

Op de website kun je een hoop van je eigen talenten selecteren en op een lijstje zetten om er vervolgens met de 'talentenvertaler' te zoeken naar beroepen, waarin je die talenten kwijtkunt. Als ik ooit al getwijfeld zou hebben of ik het risico had moeten nemen om een vaste baan in het onderwijs te verruilen voor iets anders, dan zou die onzekerheid nu helemaal weg zijn. Met mijn talenten liggen de mogelijkheden voor het oprapen! Alleen al op basis van (diverse varianten van) mijn talenten op het gebied van analyseren en rapporteren kan ik het zoeken in allerlei richtingen. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Betontechnoloog
  • Controleur vlees en destructie (AID)
  • Bijstandconsulent
  • Geo-informatiekundige
  • Zo kan ik als bedrijfsleider caravans, tweede handsspullen of aardappelen, groente en fruit (agf) verkopen
  • Of gasinstallaties inspecteren
  • Enzovoorts, enzovoorts

De wereld aan mijn voeten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom