dinsdag 9 juni 2009

Presentatie - Standaardiseren om te flexibiliseren (no xxx)

Eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe vaak ik deze uitspraak heb gedaan, zowel mondeling als op papier of digitaal. Toch nog maar een keertje gekozen als titel van dit bericht. Het was dan ook de titel van een presentatie (of workshop) die ik vanmiddag (tweemaal) voor een Pro-meeting van het vakblad Profiel gaf.
Inmiddels heb ik heel wat presentaties gegeven over onderwijslogistiek (of flexibel onderwijs) en elke keer waren er wel weer nieuwe onderwerpen, thema’s of invalshoeken die er in verwerkt konden worden. Inmiddels bevat de powerpoint een aantal onderwerpen, die in een variabele volgorde doorgewerkt kunnen worden, afhankelijk van de discussies in of met het publiek. Daarmee is het dan ook een flexibele presentatie geworden. En eigenlijk realiseer ik me nu (achteraf) dat de presentatie zelf ook als voorbeeld zou kunnen dienen van een ‘onderwijscatalogus’.

De kern van de presentatie lag bij een drietal thema’s.

  1. Het ‘waarom’ van flexibiliseren
  2. Wat moet je nu eigenlijk standaardiseren om onderwijs flexibeler te kunnen maken?
  3. De balans tussen logistiek en didactiek

In grote lijnen komen die onderwerpen ook weer terug in het artikel in Profiel van juni.

In de twee groepen werd volop gediscussieerd.  Daarbij kwamen thema’s aan bod als het belang van een goede sturing, de manier waarop team of docenten in het traject kunnen worden betrokken, de kosten van flexibilisering, de balans tussen logistiek en didactiek en de keuzen die een organisatie daarin kan maken.

Wat ik eigenlijk verrassend vond was, dat in beide groepen werd gevraagd naar de onderwijscatalogus. Tijdens de presentatie was ik daar wat snel overheen gegaan omdat ik het (ten onrechte) als bekend veronderstelde (net zoals ‘standaardiseren om te flexibiliseren’). Blijkbaar is het concept nog niet overal doorgedrongen. In elk geval heb ik in beide keren dankbaar gebruik kunnen maken van het filmpje van het FlexCollege waarin op een heel speelse manier het begrip duidelijk wordt gemaakt in de context van een flexibele planning.

De organisatie had besloten om de presentaties 5 kwartier te laten duren in plaats van een uur, zoals tot dan toe. En dat was maar goed ook…

En wie de presentatie (nog) een keer wil bekijken: klik hier (let op: je komt in mijn openbare SkyDrive, daar staat de presentatie. Het is een groot bestand, het downloaden duurt even). Met dank aan Willem voor de SkyDrive-tip.

4 opmerkingen:

  1. Goed idee, dat Skydrive! Alleen jammer dat de link (bij mij in ieder geval) niet werkt:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jef van den Hurk10 juni 2009 om 20:59

    Ik had het nog wel zo vaak getest. Nou ja, de link er iets in anders in gezet, het zou nu moeten lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. werkt hier prima, kan hem moeiteloos binnenhalen en bekijken (voor de zoveelste keer ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog een tip dan:
    Maak die ontzettend lange url kleiner met tinyurl of bijvoorbeeld met http://u.nu
    Met die laatste kun je ook nog kijken hoe vaak deze gebruikt is door een ? achter de url te plakken!!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom