zondag 5 juli 2009

De glazen bol van Google

Het begon met een berichtje in de Volkskrant even terug over een nieuwe dienst van Google: de economische barometer. De items waar mensen naar zoeken worden bepaald door allerlei omstandigehden. Door in de zoekhistorie te filteren op termen, die gerelateerd zijn aan economische termen, ontstaat een beeld van de stand van de economie: de economische barometer. En als je dat leuk vindt,kun je de barometer ook aan je iGoogle pagina toevoegen!

Maar er is meer! Ik herinnerde me het verhaal van een collega over Google Insights, een Google site waar je de historie van een zoekterm na kunt gaan. Zo kun je ook meerdere zoektermen met elkaar vergelijken. Als je op zoek gaat naar 'parasol' en 'boerenkool' zie je de seizoenen aan je voorbij trekken. Een zoekterm als 'zonvakantie' laat de winterseizoenen én de natte zomers zien. En als je wilt weten waar de behoefte aan sex het grootst is...
Altijd leuk speelgoed, zo'n analysetool (met dank aan Rob Feenstra).

En wat moet je hiermee in het onderwijs? Met de tool misschien niet zo veel, al zullen er best creatievelingen zijn, die hier weer van alles bij kunnen bedenken. Nee, het interessante van dit alles is juist de methodiek, die er achter zit. Kun je op die manier voorspellen welke studenten het meest succesvol zullen zijn op basis van een vooropleidingen vakkenpakket in combinatie met hun studiekeuze? Of juist voor welk vak verderop in de opleiding de kans het grootst is dat iemand er moeite mee zal hebben. Daar zal een belangrijke meerwaarde van ICT-toepassingen zich laten zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties zijn welkom