Tijdens de aankondiging werd er even gevraagd wat een ICT
Wat heb ik nodig van ICT?
Ze geeft zelf aan dat ze geen uitgebreide skills heeft op het gebied van ICT. En dan een keynote op een ICT conferentie. Ze heeft een achtergrond als veearts. Ze kwam bij toeval in het onderwijs terecht.
Dat ze docent van het jaar werd, is haar overkomen, voorgedragen door haar eigen leerlingen.
Door ons kennis te laten maken met haar leerlingen moet duidelijk worden wat zij als docent nodig heeft van ICT. Ze geeft les aan de opleiding voor dierenarts assistenten.
Bij de intake maken de leerlingen een intake test van AMN. Dat geeft inzicht in capaciteiten en persoonlijkheid. In de resultatenmatrix scoren leerlingen hoog op capaciteiten (veel HAVO-leerlingen) maar laag op persoonlijkheid (zelfvertrouwen, veel faalangst).
Ze is zelf gaan analyseren hoe dat zit met de hele populatie HAVO instromers. Dat geeft interessante beelden over wat de leerlingen nodig hebben (bijvoorbeeld begeleiding) en hoe ze graag leren (veel groepswerk). Met veel groepswerk is het lastig te bepalen wat elke leerling individueel opsteekt.
Wat heb ik nodig van ICT? De ICT die ik wil gebruiken moet:
- Overleggen bevorderen
- Samenwerken stimuleren
- Faalangst verminderen
- Enthousiasme behouden
- Zelf ruimte hebben om te begeleiden
Ze zoekt het vooral in apps op de smartphone.
Wat ze vooral gebruikt zijn color vote en socrative. Met color vote kunnen leerlingen antwoord geven of aangeven of ze dingen al dan niet begrijpen. Socrative is een heel eenvoudig toetsprogramma.
Ze brengt het meteen in de praktijk door iedereen te vragen de app color vote te instelleren. Tja die werkt alleen op Android. TabletGo is een alternatief voor iOS.
Waar droom ik van in de ICT?
- Betrouwbaarheid
- Eenvoudigheid
- Uitvoerbaar op een smartphone
- Zelf aan te passen
- Ingebouwde beloningen
- Monitoring voortgang
- Stimuleren van individuele leerprocessen maar ook overleggen in groepsverband.
Leuk verhaal met een paar 'ja maren'...
Sara is een docent die betrokken is bij de leerlingen en dat terecht terugkrijgt in de vorm van een nominatie en neboeming als MBO docent van het jaar. Zelf geeft ze aan, dat ze weinig verstand heeft van ICT maar daarmee stelt ze wel de juiste vragen. Ze vraagt niet om een tool maar om functionaliteit.
Toch even die ja maartjes...
Toch even die ja maartjes...
- Ik krijg een beeld van een docent die veel alleen doet. Zij gebruikt deze apps maar doen haar collega's dat ook? Goed onderwijs is geen eenmanszaak!
- Hoe zit het met allerlei andere zaken? Leerlingvolg, begeleiding? Daar kan ICT heel veel betekenen. Ik ben nieuwsgierig naar juist die aspecten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn welkom