Marcel van Doren (Alfa College) en Martijn Broekhuizen Noorderpoort gaan in op hun samenwerking op het gebied van informatiemanagement.
Waarom is informatiemanagement nodig?
Martijn geeft een aantal voorbeelden waarom informatiemanagement belangrijk is.
- Keuzedelen: impact is veel groter dan je denkt.
- Een student heeft zich ingeschreven maar komt niet opdagen. Als dat niet wordt doorgegeven loopt er aan de achterkant heel veel mis.
- Hacka: een youtube kanaal waarin studenten best practices uitwisselen over de manier waarop je de informatiesystemen gehackt kunnen worden.
Daar uit volgt dat de hoeveelheid informatie, die wordt gevraagd, neemt almaar toeneemt, dat de kwaliteit van informatie steeds belangrijker wordt. Daarbij komen vraagstukken op het gebied van nformatieveiligheid, informatieketens. Belangrijk is ook dat verwachtingen van gebruikers op basis van hun ervaringen thuis veel hoger zijn dan het onderwijs kan waarmaken.
Informatiemanagement
gaat om het het optimaal aansluiten van informatievoorziening op de
bedrijfsvoering (processen). Het is een balans tussen vraag en aanbod. Het wordt goed
weergegeven in het negenvlaks model van Rick Maes.
Het inrichten van
informatiemanagement verloopt in een aantal fasen. In eerste instantie gaat het
om het aanschaffen en implementeren van systemen. Daarna gaat het om het
verbinden van de mensen en het integraal maken van de informatievoorziening.
Als dat op orde is kom je op het niveau van innovatie.
Waarom samenwerken?
Instellingen hebben
vaak dezelfde vraagstukken. Ook intern spelen dezelfde processen en
vernieuwingen. Instellingen hebben ook dezlefde uitgangspunten. Denk aan
architectuur, informatiebeleid en informatieveiligheid.
De beschikbare
kennis binnen de roc's is beperkt, delen van kennis levert veel op.
Het bedenken van
oplossingen en het aanpssen van systemen is complex, tijdrovend en kostbaar.
Aan de groep wordt
gevraagd op welke gebieden je kunt samenwerken ten aanzien van
informatiemanagement. Met name bestuurlijke processen, management informatie,
en logistiek komen daar uit naar voren. Maar eigenlijk zou je op alle geieden
wel kunnen samenwerken. Belangrijk daarbij is, dat deelnemende instellingen in
een samenwerkingsverband niet overal
even ver in zijn.
Welke samenwerking
tussen Np en Alfa?
- Bestuurlijk - macrodoelmatigheid in Qlikview.
- Primair proces: Aan en afwezigheid, verkenning van keuzedelen bij elkaar
- Secundair proces: Shared service centrum PeopleSoft (kernregistratie)
- Logistiek: Planning en roostering (Xedule)
- Tertiaire processen: kennisdeling informatiemanagement en niet-gezamenlijke systemen
- Managementinformatie: gezamenlijk bouwen van rapportages in Qlikview.
Waarom samenwerking
op deze gebieden:
- Geen concurrentie op deze gebieden
- Vraagstukken identiek
- Systemen het zelfde
- Krachten bundelen en kennis delen
- Meer efficiency, effectiviteit en kwaliteit
Op welke gebieden
werken de instellingen niet samen?
- Werving
- Primair proces
- Alumni
- Communicatie
- Informatieplanning
Waarom niet?
Onderscheidend
vermogen!
Er zijn veel
successen gehaald op gebied van managementinformatie, koppelingen, informatie-
en datamodellering, reductie administratieve capaciteit met 40%, digitaal
aanmelden, digitaal archief.
Een project om een
gemeenschappelijk app te laten bouwen door studenten is niet gelukt.
Wat zijn de
valkuilen?
- Onevenwichtige vedeling en inbreng van capaciteit en kennis in de samenwerking
- Onvoldoende mandaat en draagvlak
- Samenwerken op een gebied waar je verschillende systemen hebt
Zou het mogelijk
zijn om ook een soort shared service centrum op het gebied van
informatiemanagement in te richten? Dat zou op veel gebieden veel voordelen
opleveren maar vergt op meerdere niveaus een heel goede afstemming.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn welkom