vrijdag 15 december 2006

Open Innovation & Open Business Models

TiasNimbas organiseert in samenwerking met de provincie Noord-Brabant een lezingencyclus rondom het thema Innovation Challenges vanuit het programma 'Brabant innoveert'.
Tijdens de eerste lezing gaf Henry Chesbrough (wat hebben die Amerikanen toch met van die lange cv's?) inzicht in zijn concept van Open Innovation, dat vervolgens werd toegelicht door Rick Harwig, CTO van Philips Electronics aan de hand van de inrichting van de High Tech Campus in Eindhoven.
Het oude innovaie concept gaat uit van een r&d afdeling binnen een organisatie waarbij enkele van de resultaten van het onderzoek uiteindelijk de moeite waard blijken te zijn om in ontwikkeling en uieindelijk in productie te worden genomen. Maar de research levert vaak meer op. Ook buiten de eigen poorten wordt natuurlijk van alles en nog wat onderzocht.
Het Open Innovation concept gaat er van uit dat ook resultaten, die niet verder worden ontwikkeld de moeite waard kunnen zijn desnoods buiten de eigen organisatie in de vorm van patenten. Op die manier levert research meer op dan alleen eigen producten. Ook researchproducten uit andere organisaties kunnen worden opgenomen en gecombineerd met eigen resultaten zodat er uiteindelijk meer resultaten te boeken zijn.
Philips heeft dit concept verder uitgewerkt in de High Tech Campus door allerlei bedrijfjes en bedrijven samen te brengen binnen één infrastructuur. Dit levert heel wat meer innovatieve resultaten op.
Een ander leuk fenomeen dat naar voren kwam, was het Open Business Model. Bij een busisness model is het uitgangspunt dat er een product of dienst wordt geleverd. Dat brengt kosten en opbrengsten met zich mee. Het traditionele model gaat er van uit dat degene die het product of de dienst afneemt daarvoor en prijs betaalt. Door slim te kijken kan dat ook anders.
Ooit afgevraagd hou RyanAir dat nou doet voor die prijs? Eigenlijk heel simpel. RyanAir vliegt eigenlijk alleen op regionale vliegvelden en betaald geen landingsgeld. Met het vliegveld worden afspraken gemaakt over een zeker aantal passagiers per dag. RyanAir brengt op die manier een zeker aantal klanten binnen die ook uitgaven doen op het vliegveld. Het vliegveld betaalt RyanAir voor het aanbrengen van de klanten en draagt daarnaast een zeker percentage van de omzet van de shops en restaurants af aan de vliegmaatschappij. RyanAir probeert extra klanten te lokken door het aanbod van goedkope tickets.
Een ander voorbeeld ging over bushokjes. Een bedrijf had in Engeland bijna de volledige markt in handen met een overigens prima product. Vervolgens wist een concurrent een groot marktaandeel te veroveren door bushokjes gratis te leveren. De inkomsten kwamen van adverteerders die in de bushokjes reclame konden maken.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden voorbij gekomen die de moeite waard zijn om eens te nader te bekijken. Het kan wellicht voorbeelden opleveren hoe onderwijs geinnoveerd en georganiseerd zou kunnen worden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom