EduExchange 2006 zit er alweer op. Als je op zo'n conferentie enkele fervente webloggers tegenkomt dan weet je zeker dat je zelf aan de inhoud en de sprekers niet meer zo heel veel aandacht hoeft te besteden. Dan verwijs je gewoon naar de weblog van Wilfred Rubens, Willem Karssenberg (met filmpje!) of Paul Gorissen.
Kernthema van EduExchange is natuurlijk standaardisatie, nodig om informatie tussen verschillende systemen te kunnen uitwisselen. Overigens staat standaardisatie als begrip niet eens op wikipedia, wel staat er het een en ander onder open standaard.
Wat verder in tal van presentaties terugkwam, is het thema (informatie-) architectuur. Ik merk dat ik er al een gewoonte van aan het maken ben om even op wikipedia te kijken wat er onder verstaan wordt. Nou, de wiki over informatiearchitectuur kan nog wel uitgewerkt worden. Nee, dan is er bij Daan Rijsenbrij (http://www.digital-architecture.net/ wel wat meer te vinden!
Zonder nou te doen alsof ik een expert ben, moet ik zeggen dat ik toch behoorlijk gecharmeerd ben van de manier waarop architectuur richting kan geven aan een organisatie en de inrichting van de technische infrastructuur. Eigenlijk is het zo simpel: als organisatie stel je op basis van de missie, visie en ambitie een aantal strategische principes (uitgangspunten, ontwerpbeperkingen) vast. Als je dat goed doet, omschrijven de principes op het hoogste niveau een aantal zaken waar iedereen achter staat. En degene, die er niet achter staat? Die kan niet gelukkig worden binnen deze organisatie en moet wellicht eens rondkijken naar iets anders.
Binnen het huidige beroepsonderwijs gaat het om allerlei uitspraken als 'het 'leertraject van de lerende wordt afgestemd op zijn ambitie en vermogens', 'de lerende heeft een eigen verantwoordelijkheid voor zijn leren', enzovoorts. Als de organisatie zo´n uitspraak doet dan hoort daar iets bij. Als er uitspraken worden gedaan over flexibiliteit dan betekent dat iets in de zin van tijd-, en plaatsonafhankelijkheid. En dat heeft dan weer consequenties voor de inrichting van de infrastructuur )webbased, ook service buiten kantooruren, dus wellicht hosten of zelfs outsourcen'.
Nou is dit allemaal een beetje kort door de bocht geformuleerd. Het blijkt ook nog een hele kunst te zijn om heldere, eenduidige principes te beschrijven, die ook weer voldoende ruimte bieden om niet alles weer tot op de vierkante millimeter dicht te regelen.
Op dit moment wordt er door de werkgroep Referentie-architectuur van ROC-i-Partners een voorzichtige poging gedaan om eens een aantal zaken op een rijtje te zetten. De werkgroep wordt ook gekoppeld aan het project Flexibel Leren, waar ook een architectuur wordt nagestreefd die een paar antwoorden kan geven op de prangende vragen die het nieuwe onderwijs met zich meebrengt. Daarover later meer.
Natuurlijk is architectuur geen wondermiddel. En bedenk: voor Jantje met de nieuwe hamer is alles een spijker. Zo af en toe eens reflecteren dus.
Het onderwijs is voortdurend in verandering, ingegeven door de maatschappelijke en technologische veranderingen. Heel veel mensen werken op hun manier aan een beter onderwijs voor morgen op basis van de inzichten van vandaag. Maar tegelijkertijd kijken we verder, over de grenzen van morgen heen. Werken aan het onderwijs van overmorgen!
zaterdag 9 december 2006
Architectuur op EduExchange 2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn welkom