zondag 5 september 2010

Alle computers de school uit

Ik moest laatst weer eens denken aan de tijd, waarin Pim Fortuyn in de verkiezingstijd sterk won aan populariteit. Eén van zijn verkiezingskreten was indertijd: "Flikker die pc de scholen uit, leerlingen moeten thuis maar met computers leren omgaan" (in dit verkiezingsprogramma wat genuanceerder weergegeven). Als beleidsmedewerker op het gebied van ICT in het onderwijs kon ik niet anders dan hoofdschuddend denken: "weer zo'n politicus die er niks van snapt, die niet weet wat er speelt". Het computeronderwijs waarbij leerlingen moesten leren programmeren in Basic of Pascal lag toch alweer een tijdje achter ons. Het zou toch duidelijk moeten zijn dat computers inmiddels moesten worden beschouwd als een krachtig leermiddel met ongekende mogelijkheden.

De herinnering kwam in me op, toen ik rondneuzend op de Marktplaats MBO een artikeltje tegenkwam van Rein Bijlsma onder de titel "Alle computers de school uit" waarbij ook het argument werd gehanteerd dat kinderen dat thuis wel leren". Rein beschrijft de ontwikkelingen rondom mobieltjes en pda'tjes waarmee kinderen permanent in contact staan met elkaar en de buitenwereld. Kort gezegd de stelling van Rein: "Waarom niet investeren in een infrastructuur waarmee het leren op die manier kan worden ondersteund? Dan heb je die computers helemaal niet meer nodig. Scheelt ook nog eens een hoop geld."

Ik was verwonderd. Niet vanwege het (verder prima artikel van Rein) maar over het feit dat je blijkbaar twee keer dezelfde stelling kunt hanteren vanuit twee diametrale standpunten. Pim wilde de vooruitgang tegenhouden, Rein wil daar juist gebruik van maken. In een paar jaar tijd zijn computers in het onderwijs verworden van symbool van vooruitgang tot symbool van achterstand.

Het gaat hard, nou ja, behalve in het onderwijs dan...

2 opmerkingen:

  1. Jef,

    Ik haal uit zowel je quote van PF, als uit het LPF verkiezingsprogramma geen weerzin tegen vooruitgang. Waarom zouden de twee meningen dus diametraal zijn?

    Volgens mij zegt Fortuyn alleen dat het inzetten van ICT weinig zin heeft, omdat de school geen meerwaarde kan bieden in het leren omgaan met ICT... Een mening die ik deel overigens. Dat geld daarbij natuurlijk niet voor specifieke vaardigheden (programmeren, beeldbewerken, game-development) maar je hoeft kinderen toch niets meer over een browser te leren... Fortuyn had het in mijn herinnering vooral over computers op basisscholen, en zeker gezien de ICT kennis en kunde van de docenten daar lijkt me dat nog altijd geen slechte oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tom, je nuancering, in elk geval van de quote van Pim deel ik weer niet. Pim wilde echt de computers de school uit en was voorstander van traditioneel onderwijs. De link naar het verkiezingsprogramma van LPF was in dit geval geen gelukkige keus, dat weer wel.
    Dat er geen les gegeven hoeft te worden over het gebruik van computers: daarover zijn we het eens. Maar dat gaf ik ook al aan: het gaat om een krachtig leermiddel!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom