Het verbaast me niet van Maurice de Hond. Hij was het die enkele jaren geleden al met de uitspraak kwam dat kinderen van nature leren omgaan met allerlei technologiën en apparaten om vervolgens naar school te gaan 'om te leren hoe het vroeger was'.
Het lijkt een mooie blik op de toekomst, allemaal kinderen die geconcentreerd en gemotiveerd in eigen tempo en leerstijl bouwen aan hun persoonlijke talenten. Een school die werkt aan de '21 century skills', wie wil dat nou niet?
Maar eerlijk gezegd, ik vind het allemaal erg dun en een zelfs beetje achterhaald. Het concept doet denken aan Iederwijs, in de tien jaar dat dat bestaat toch niet bepaald een succes te noemen. Verder is het toch wel een beetje vreemd dat een onderwijsconcept wordt opgezet rondom een tool, een tablet-pc en dan nog wel specifiek de iPad. Drie jaar geleden bestond die nog niet eens, wie weet waar we over drie of vijf jaar staan.
Ook de initiatiefnemers erkennen dat veel dingen ook al terugkomen bij andere scholen:
Wij realiseren ons dat diverse elementen van onze aanpak ook bij andere schooltypen plaatsvinden. Wij realiseren ons ook, dat in steeds grotere mate technologie de scholen binnenkomt. Wij denken echter dat een belangrijk deel van onze vernieuwingen alleen plaats kan vinden binnen een volledig nieuw op te zetten school. Die nieuwe school is dusdanig opgezet dat snel gereageerd kan worden op veranderingen in de toekomst. De ervaringen van deze nieuwe school kunnen gebruikt worden door bestaande scholen bij hun veranderingsprocessen.De waarneming klopt, er zijn al veel scholen die met iPads aan de slag zijn gegaan, er zijn ook al scholen die 50 weken per jaar open zijn. Een heldere onderbouwing waarom daar weer nieuwe scholen voor nodig zijn, ontbreekt. Nee, dan zou ik eerder kiezen om aan te sluiten bij concepten die verder uitgewerkt en uitgedacht zijn zoals de Sterrenschool.
Kortom, er is wat meer nodig dan een toekomstvisie, zoals Steve Jobs dat ook heeft laten zien!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn welkom