donderdag 16 augustus 2012

De iPad wordt steeds productiever!

Ik heb in het verleden regelmatig verzucht dat de iPad een leuk hebbeding is maar dat het nog lang op kan tegen een laptop. Afgelopen week ben ik tegen wat apps dan wel voorzieningen aangelopen, die er wel eens voor zouden kunnen zorgen dat de mogelijkheden van een iPad behoorlijk toenemen.

Het begon allemaal met een presentatie die een van mijn zonen op zijn iPad had gemaakt in KeyNote. Met een app op zijn iPhone kon hij verbinding maken met zijn iPad en de presentatie aansturen, terwijl hij zijn aantekeningen op zijn iPhone bij de hand had.
Dat biedt perspectief. Ik ben al op zoek geweest naar apps, die op mijn Android - HTC hetzelfde zouden kunnen met Powerpoint op mijn laptop. Er blijken er inderdaad wat te zijn, ik heb die nog niet uitgeprobeerd. Inmiddels heb ik wel Keynote aangeschaft, dat is inderdaad wel een heel mooie presentatie app. Van het een komt het ander, dus toch ook maar eens gekeken naar het 'dure' Pages. Ook dat is een mooi programma, dat de productiviteit op een iPad kan vergroten.

Terwijl ik door de app-store aan het surfen was, kwam ik een andere app tegen: CloudOn. Je kunt  er wat dingen mee doen met Office-bestanden en het is gratis. Tot mijn grote verrassing blijkt er binnen die app een complete Office-2007 te zitten! Nou ja, compleet, Word, Excel en Powerpoint.
Het toetsenbord, dat verschijnt, heeft enkele extra toetsen: ctrl, alt en shft, functietoetsen, pijltjestoetsen én een del-toets! Met name die pijltjes- en del-toetsen heb ik altijd gemist omdat het navigeren in een tekst nu eenmaal erg lastig is met een paar van die dikke vingers, zoals ik die heb. Je hoeft niets te saven, alle wijzigingen worden automatisch opgeslagen.
Een paar dingen zijn lastig. Er is geen 'opslaan als' en het automatisch opslaan maakt dat het programma ook wel behoorlijk traag is. Wellicht toch weer te traag om er goed op te kunnen werken. Wellicht gaat dat beter  met een goede verbinding, maar dat moet ik nog uittesten. Het is ook jammer dat CloudOn alleen werkt als je online bent, het werkt dus niet met lokale bestanden.

Natuurlijk, zoals het hoort bij een goede app: alles naar de cloud. Nu biedt CloudOn koppelingen met SkyDrive van Microsoft, DropBox en Box. SkyDrive en DropBox gebruik ik al, Box kende ik nog niet.
Box kun je net als SkyDrive en DropBox ook op je pc beschikbaar stellen met een speciaal programmaatje. Daarmee staat de inhoud als een map in je verkenner en kun je gewoon overal bij. De bestanden worden automatisch gesynchroniseerd, dus daa heb je nauwelijks omkijken naar.Box biedt bovendien een extra invoegtoepasing in Office, zodat je in je lint een knop hebt staan 'Opslaan in Box' met een aantal extra mogelijkheden.
Dat betekent, dat als ik mijn werkbestanden op mijn laptop opneem in de Box-omgeving:

  • De bestanden in de cloud staan en ik dus meteen mijn backups heb geregeld
  • De bestanden worden gesynchroniseerd naar alle andere apparaten (mijn thuiscomputer én mijn iPad)
  • De bestanden in Box kan ik ook delen met anderen, dat biedt dus ook mogelijkheden voor online samenwerking
  • Box biedt de mogelijkheid om op je iPad bestande lokaal op te slaan, zodat je ook offline kunt werken. Helaas ondersteunt CloudOn dat weer niet. 
Wat ik nog wel vreemd vind, is het ontbreken van de iCloud in het lijstje van CloudOn. Omdat CloudOn ook wel traag werkt, is het een optie om bepaalde bestanden dan maar niet in CloudOn maar in Pages te bewerken. Vanuit Box kan ik een bestand openen in Pages. Dat bestand kan ik bewerken en vervolgens opslaan als Office-bestand (heb ik begrepen). Alleen verdwijnen die bestanden dan naar iCloud en niet terug naar Box. 
Om die bestanden dan weer in mijn Box te krijgen moet ik eerst naar iCloud, het bestand dan openen met Word en dan weer opslaan in Box. Da's (nog) niet handig. 

Wat weer een grote verrassing is: ik werk zelf met het databaseprogramma Access. Nu zou ik wel graag een interdatabase willen opzetten, maar daar ben ik niet zo in thuis. Het zou al mooi zijn als ik zo'n bestand ergens in de cloud zou kunnen zetten, zodat het vanuit verschillende computers benaderbaar is. 
Dat blijkt met Box (en naar ik nu achterkom ook met SkyDrive) prima te werken. Ook dat biedt weer veel perspectieven.

Box biedt verder allerlei apps, die veel mogelijkheden hebben. Daar kom ik binnenkort op terug, want daar zitten ook wat toepassingen bij, die in het onderwijs wel eens goed van pas zouden kunnen komen. 

Alles bij elkaar wordt ik in elk geval steeds enthousiaster over mijn iPad en de cloud!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom