vrijdag 10 augustus 2012

Een goed begin...

Na een hele tijd vakantie en een nog langere blogvakantie wordt het tijd om de draad weer op te pakken. Er is in tussentijd veel gebeurd en er staat weer veel te gebeuren. Het vakantiegevoel is nog niet helemaal over. Dat is natuurlijk een goed teken, zeker als je perikelen bij thuiskomt meerekent.
Het begon met het gevoel dat er wat water in mijn oren zat. Dat bleek een flinke ontsteking in beide gehoorgangen te zijn. Dat moest met flink wat chemicaliën in de vorm van medicatie en vooral pijnstillers weer in het gareel gebracht worden.
Frusterender was dat een betrekkelijk klein probleem op mijn thuiscomputer uiteindelijk escaleerde in een kleine ramp.

Na een Windows update werkte Outlook niet meer. Er verscheen een melding over een MAPI32-bestand. Dat had ik al eerder aan de hand gehad en op internet is er veel over te vinden. Alleen geen werkende oplossing. Indertijd was het enige dat uiteindelijk uitkomst bood de computer terug te zetten naar een eerder herstelpunt. Maar ja, als elke dag gekeken wordt of alle updates zijn geïnstalleerd, weet je zeker dat de volgende dag het probleem weer terug is. Daarom de desbetreffende update geparkeerd om er voor te zorgen dat de update niet opnieuw zou worden geïnstalleerd en Outlook er opnieuw uit zou liggen.

Ook dit keer weer terug naar een eerder herstelpunt. Daarna werkte Outlook weer en zag alles er gewoon uit. Toen ik via het Configuratiescherm de update wilde parkeren werkte dat niet meer. Sterker, veel onderdelen van het configuratiescherm werkten niet meer of gaven foutmeldingen. Ook het ongedaan maken van het herstelpunt was niet meer mogelijk.
Ik heb van alles geprobeerd. Vervolgens heb ik maar geprobeerd om te proberen via de Veilige Modus een ander herstelpunt terug te zetten. Daarvoor moet je in MsConfig een vinkje zetten 'Opstarten in veilige modus'. En toen begonnen de problemen pas echt.
Het opstarten in de veilige modus lukte niet. Maar normaal opstarten ook niet meer vanwege dat vinkje, dat ik niet meer ongedaan kon maken.

Dus maar eens gekeken wat ik met de Recovery Disk nog kon redden. Nee dus, het enige dat er op zat was om alles opnieuw te installeren. Op zich niet zo'n probleem. Ik had immers backups van alle gegevens op mijn NAS. Alleen is alles opnieuw installeren zo'n feest...
Het herstel ging goed, er werd zelfs een backup gemaakt van alle data, zodat ik die alleen maar hoefde terug te zetten. Alleen de Outlook bestanden van de andere computergebruikers stonden niet in de backup, die moest ik van de NAS halen.
Tja, eerst de NAS maar eens opneiuw geïnstlleerd op de vernieuwde computer. Dat ging weer niet zo goed. Dus ook daaar alles even terug naar fabrieksinstellingen met behoud van data. Het zal wel aan de vertaling van de handleiding liggen, maar de NAS interpreteerde mijn opdracht als 'terug naar fabrieksinstellingen, punt'. Weg backups. Nu ging het alleen maar om wat mailbestanden, geen al te groot drama, maar toch. Dat moet ik toch eens anders gaan regelen...

Ik dacht computers bedoeld waren om het mensen makkelijk te maken... 

Huidige situatie?
Ik heb de backup voorziening nog steeds niet op orde. Gelukkig doet NetGear aan online support via een chat. (Als ik de fotootjes in de chat omgeving moet geloven, worden daar alleen filmsterren aangenomen in plaats van die dikke, bierdrinkende en gamende computernerds die we uit films kennen.)
Maar ja, filmsterren houden er op vrijdag om 5 pm  (hier 23:00) mee op. Dus onaangekondigd, midden in een discussie over de instellingen ging het schermpje op zwart en verscheen de mededeling, dat de chat weer op maandagochtend beschikbaar was. Dat is nog eens service!

Nabrander: het kan altijd erger.
Dit berichtje had ik vanmiddag gemaakt. Het eerste stukje op mijn iPad, de rest op mijn PC. Toen ik vanavond mijn iPad weer aanzette kreeg het oorspronkelijke halve blogberichtje op het scherm. Niet saven! Want dan verdwijnt het reeds gepubliceerde blogbericht weer in de krochten der vergetelheid en mag je het nog een keertje dunnetjes overdoen...

Ik ben aan vakantie toe...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom