dinsdag 4 november 2008

Competent City 2008

Het was vandaag CompetentCity in Nijkerk (of all places...). Een conferentie met een heel groot aantal bezoekers rond het centrale thema 'competentiegericht onderwijs'. Ik realiseer me, dat de meeste conferenties die ik de laatste jaren heb bezocht, vooral in het teken stonden van ICT. Dat was dus hier niet het geval en dus voor mij best wel weer eens verfrissend.

Veel mensen gezien en gesproken, ideeën uitgewisseld en inspiratie opgedaan rondom de onderwijscatalogus, momenteel een hot item!

De keynote was van Adjied Bakash, trendwatcher. Ik heb eerder al iets over het boek Megatrends Nederland van Bakash gezegd. Daar werd ik niet vrolijk van, maar goed. In de presentatie van vandaag haalde Bakash 3 trends aan in het kader van het thema van vandaag:

  • De nieuwe economische wereldorde
  • Life Long Learning
  • Leven zonder olie

Het zal wel aan mij liggen. Bakash is een goed verteller, brengt wat humor in het geheel ('je hebt vast nooit gedacht dat je nog eens van een Surinamer moest horen dat je langer moet gaan werken!' of 'eerlijk gezegd bevalt me die Surinamisering van het klimaat wel') en noemt relevante ontwikkelingen die doorgetrokken worden naar de toekomst en doet dat met een positieve insteek (de economische crisis als kans, de start van een nieuwe periode van voorspoed). De ontwikkelingen worden onderbouwd met kenmerkende perioden in het verleden. Daarbij wat rake filmpjes voor de afwisseling.
Wat wil je nog meer? Eigenlijk weet ik het niet. En toch word ik er niet zo warm van. Misschien wel omdat hij een beetje fragmentarisch is. De ontwikkelingen, die genoemd worden onder de kop 'Life Long Learning' hebben helemaal niks met Life Long Learning te maken. Het zijn ontwikkelingen (vooral technologische, genetische of nanosnufjes), die het nodig maken dat mensen zich levenslang blijven ontwikkelen. Maar dat maak ik er zelf van, Bakash zelf komt niet verder dan dat MBO'ers nodig zullen zijn in die bedrijfstakken. Maar iedereen vond het leuk, dus verder niet zeuren.

De presentatie van Jan Gerritsen van ROC Aventus was goed opgezet, gaf de problematiek en de oplossingen in een kort tijdsbestek helder weer. De kern van het verhaal was de beoordelingssystematiek. Die werd gebruikt als kapstok om de flexibiliteit van het onderwijs aan op te hangen. Dat is weer eens wat anders dan bijvoorbeeld het onderwijsmagazijn of de examinering (die overigens in het verhaal ook aan bod kwamen).
Bij de Toerisme opleiding van Aventus (want daar speelt het verhaal) wordt gewerkt met een relatief eenvoudige beoordelingssystematiek. Een student heeft een basisniveau als hij in staat is delen van werkprocessen zelfstandig met goed gevolg af te leggen, hij heeft een gevorderde niveau als dat op het niveau van werkprocessen lukt en competent als kerntaken zelfstandig met goed gevolg kunnen worden afgelegd.
Dat vormt de basis voor de 'menukaart' waarop de werkprocessen en kerntaken vanuit de kwalificatiedossiers zijn weergegeven met de beoordelingsniveaus in drie kolommen daarachter.
De menukaart kunnen worden gebruikt om de voortgang van een student te volgen maar ook om BPV-bedrijven te toetsen op een relevante beroepscontext.
De voortgang weergegeven in de menukaart biedt ook inzicht in de ontwikkeling, die een student nog moet doormaken. Op basis daarvan kan een keuze worden gemaakt uit de onderwijscatalogus.
Tijdens de presentatie gaf Gerritsen al aan dat er nog een aantal zaken verder uitgewerkt moet worden, met name op het gebied van de onderwijslogistiek en de ondersteuning met ICT. Er is nog wat denk- en ontwikkelwerk nodig...

Een presentatie van de KPC-groep over flexibilisering was natuurlijk ook verplichte kost. KPC-groep heeft een Quickscan Onderwijslogistiek ontwikkeld die een eerste beeld geeft of de logistiek ' in evenwicht is'. Het is geen tovermiddel maar geeft input voor discussies. Ik ga het in elk geval nog eens nader onderzoeken!
In de rest van de presentatie werden de bouwstenen van een goede logistiek één voor één onder de loep genomen. Het ging daarbij om:

  • Curriculum (en curriculumdecompositie)
  • HRM
  • Inzet van middelen
  • Organisatie
  • Meting & monitoring

Eerlijk gezegd bleven de onderwerpen in de presentatie net iets te oppervlakkig. Onder de motorkap zit veel meer waar ze best wel goed over nagedacht hebben maar wat hier niet helemaal over het voetlicht kwam.
Tijdens de presentatie werden wat filmpjes getoond waarvan ik jullie het eerste niet wil onthouden: 'roltraplogistiek'.

En verder? Prima dag, goed georganiseerd, en er zal vast meer te lezen zijn bij Willem of Karin.

1 opmerking:

  1. Dag Jef. Weet jij ook of de presentatie van Jan Gerritsen online te vinden is?

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom