Weblogs zijn media, waar je jezelf, je mening, je kennis en nog veel meer kunt presenteren en delen met anderen. Dat roept dan weer reacties op. De meesten reageren via de weblog zelf, anderen doen dat meer rechtstreeks, zoals Etiënne van 't Kruys, die onderstaand mailtje stuurde. De inhoud daarvan was niet privé bedoeld, dus neem ik het met plezier hier over. Etiënne: dank je wel.
Dhr. van den Hurk,
Ik, Etienne, meester op een ZMOK-school in Amersfoort ben ook gek van onderwijsontwikkelingen.
Je website vond ik via google ...
Ik wil graag deze youtube-video's met je delen ... ff prikkelen,
De uitdaging is om ze NIET interessant te vinden ...
1. Ken Robinson - Do Schools Today Kill Creativity?
http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY2. Tom Peters: Educate For a Creative Society
http://www.youtube.com/watch?v=h_w4AfflmeM3. Steve Jobs' 2005 Stanford Commencement Address ...
http://www.youtube.com/watch?v=Hd_ptbiPoXM4. John Taylor Gatto - Op School Word Je Dom
http://www.youtube.com/watch?v=PnC4t8pxmKoYours Truly,
Etiënne van 't Kruys
DOORGAAN!
* I touch the future; I Teach!
* Passion, The First Fundamental
* Wisdom is the principal thing; therefore get wisdom: and with all thy getting get understanding. Proverbs, iv, 7 I ...
Ik vind het geweldig als mensen zo gepassioneerd zijn met hun werk, daar een onderbouwing bij zoeken en dat delen met anderen. Maar toch even reageren!
Etiënne daagt me in het mailtje uit de Youtube-filmpjes NIET interessant te vinden. Ik heb ze (grotendeels) bekeken en inderdaad, ik vind ze interessant (nou ja, sla de eerste zeven en een halve minuut van het Steve Jobs filmpje gerust over, Amerikanen vinden het om een een of andere manier altijd nodig het hele cv te presenteren. Waarschijnlijk om de inhoud van het verhaal kracht bij te zetten 'als iemand met zo'n achtergrond dit allemaal zegt, dan moet het wel waar zijn', zie ook de aftiteling van het laatste filmpje).
Ik vind ze interessant vanwege de boodschap dat het onderwijs vooral creativiteit moet stimuleren. Maar wat ik nou vooral mis in die filmpjes is het 'hoe'. Met wat verwijzingen naar creativiteit, creatieve mensen en wat algemene voorbeelden, ben je er niet. Hoe maak je creatief onderwijs, hoe formuleer je opdrachten, die de creativiteit van leerlingen en studenten echt stimuleert.
En dan nog even los van het thema creativiteit. Als ik gewoon kijk naar de noodzaak van onderwijsvernieuwing vind ik het laatste filmpje van Gatto (met alle respect, Etiënne), een voorbeeld van hoe het niet moet. De boodschap is helder en kan ik grotendeels onderschrijven (onderwijs was vroeger gericht op het disciplineren van mensen zodat ze te werk konden worden gesteld in de industrie, nu hebben we creativiteit nodig, we moeten juist de drop-outs benaderen om onderwijs beter te maken en hen te helpen). Maar om nu een pleidooi te houden om kinderen van school te halen en het als ouder zelf te gaan doen. Met als lichtende voorbeelden Steve Jobs (zie ook het derde fimpje) en Bill Gates. De stelling wordt onderbouwd op basis van voorbeelden van mensen die hun onderwijs niet hebben afgemaakt en toch succesvol zijn geweest. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het is toch onmiskenbaar dat (goed) onderwijs moet!! Het lijkt op een argumentatie als:
"Er zijn mensen die hun hele leven gerookt hebben en toch negentig zijn geworden. Dus het effect van roken valt wel mee."
Zo'n filmpje zou ik wel willen gebruiken in een les 'kritisch denken' om studenten de manier van argumenteren te laten analyseren !
Kortom: interessante fimpjes en niet alleen om de boodschap.
Geweldige filmpjes.
BeantwoordenVerwijderen