Wie kent 'm niet, het wonderbaarlijke boekje met tal van wetenswaardigheden, formules, vergelijkingen en andere zaken: BINAS (samentreksel van Biologie Natuurkunde en Scheikunde?). In deze digitale wereld kan het niet anders of BINAS zou natuurlijk ook digitaal te bekijken moeten zijn. Maar ja, om er op school gebruik van te maken, moet er wel voor betaald worden. Nog bepaald geen Freemium, dus.
Via via kwam ik op een site, die nog veel meer informatie heeft, veel interactiever is en ook te downloaden is voor iPhone of iPad: WolframAlpha. WolframAlpha is eigenlijk wel, maar ook weer niet helemaal te vergelijken met Wikipedia.
"Wolfram|Alpha's long-term goal is to make all systematic knowledge immediately computable and accessible to everyone. We aim to collect and curate all objective data; implement every known model, method, and algorithm; and make it possible to compute whatever can be computed about anything. Our goal is to build on the achievements of science and other systematizations of knowledge to provide a single source that can be relied on by everyone for definitive answers to factual queries."
Het doel is te vergelijken met dat van WikiPedia: kennis beschikbaar stellen. Er is wel sprake van overlap maar waar WikiPedia de kennis meer op basis van trefwoorden ontsluit en in een verhalende trant beschikbaar stelt gaat WolframAlpha uit van 'vragen' en wordt de kennis niet zo zeer verhalend maar in tabellen, grafieken en berekeningen beschikbaar gesteld. WikiPedia is 'voor en door de crowd', WolframAlpha vraagt wel om input maar als buitenstaander kun je geen informatie bewerken.
Er ligt verschrikkelijk veel kennis in de onderliggende database, die weer kan leiden tot allerlei afgeleide kennis. Zo weet ik inmiddels dat ik op 23 oktober 2012 maar liefst 20.000 dagen oud ben en hoe een 3-dimensionale grafiek van de functie "z=cos(x^2) + sin^2(y)" er uitziet.
Het gebruik van WolframAlpha vraagt ook wel wat moeite. Je moet je vragen goed stellen, anders krijg je toch niet het antwoord dat je wil hebben. Het even even geduurd voor ik er achter kwam dat je met 'Amount of water' er wel achter komt hoeveel water er aanwezig is op aarde maar als je vraagt naar 'Amount of water on earth' niet. Zo ben ik er ook nog niet achter hoe ik de samenstelling van complexere akkoorden als 'A mineur 7 -5' in een antwoord terug moet krijgen (A C Eb G). De uitleg van Stephen Wolfram op een screencast blijkt dan een nuttige hulp.
Hier ligt juist de uitdaging voor het onderwijs. Want met alle beschikbare kennis op een presenteerblad is het vooral de kunst om studenten te leren de goede vragen te stellen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn welkom