zondag 6 juni 2010

Alweer een 2.0

Sinds de introductie van de term 'Web 2.0'  zijn er tal van aanduidingen gekomen die duidelijk moeten maken dat de ontwikkelingen van het internet van invloed zijn op een bepaald fenomeen. Denk aan Onderwijs 2.0, Docent 2.0, Ambtenaar 2.0, Werken 2.0, Politiek 2.0, enzovoorts.
En nu is er dan Wetenschap 2.0. Nog niet zo lang geleden werd er een beetje over gefilosofeerd, inmiddels zijn er concrete ideeën die de wetenschap met behulp van social media een stap verder moeten helpen. In een artikel in de Volkskrant werd een uiteenzetting gegeven (de kans is groot dat het een betaald artikel is waar ik als abonnee gewoon bij kan...).Barend Mons van de Universiteit van Leiden constateert dat de hoeveelheid informatie en de complexiteit van de wetenschap te groot wordt om te kunnen bevatten. Zo wordt het steeds moeilijker om relaties te leggen en nieuwe ontdekkingen te doen. Computers zouden moeten kunnen lezen maar dat lukt niet bij de manier waarop wetenschappelijke artikelen zijn opgezet. Hij denkt meer in termen van nanopublicaties van één regel, waarbij aangesloten deelnemers een seintje krijgen als er weer een nieuwe publicatie verschijnt. In het artikel wordt dat al snel vergeleken met twitteren maar naar mijn idee wordt het concept daarmee behoorlijk tekort gedaan. De essentie is, dat begrippen worden gecodeerd en dat er relaties worden gelegd tussen die begrippen: 'muggen brengen malaria over'. De relatie krijgt een gewicht, dat is gebaseerd op het aantal keren dat die relatie in wetenschappelijke artikelen wordt bevestigd. Er ontstaat een complex relatienetwerk tussen begrippen dat op allerlei manieren weer doorzocht kan worden. Niet alleen wetenschappers zelf maar ook geïnteresseerde buitenstaanders kunnen op onderzoek. Op internet is een presentatie van Mons te vinden waarin hij wat dieper in gaat op de achtergronden van dat model. Het resultaat is een Wikipedia-achtige kennisbank.
Naar mijn idee weer een fascinerend voorbeeld waarop de technologie vormen van samenwerking mogelijk maakt en beschikbare kennis op een niveau kan brengen dat ver uitstijgt boven wat (groepen) mensen zonder die ondersteuning voor elkaar zouden kunnen krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties zijn welkom