dinsdag 15 juni 2010

Top 100 Tools for Learning

Ik zag het bij Wilfred Rubens, die weer verwees naar Willem Karssenberg die meldde, dat eenieder kan bijdragen aan de Top 100 Tools for Learning van Jane Hart.

Toen ik daar ging kijken werd ik even op het verkeerde been gezet: "Twitter met stip 1, dat geloof ik niet! Twitter is toch niet de meest gebruikte tool in het onderwijs?" In tweede instantie had ik hem door: het gaat natuurlijk helemaal niet om het onderwijs maar om de tools die mensen zelf kunnen gebruiken om van te leren. Oeps, dat maakt meteen mijn mindset duidelijk...

Ik ben niet zo'n grootgebruiker van allerlei tools, ik probeer wel eens wat om me vervolgens na tijdje te realiseren dat ik er weer eens te weinig tijd aan besteed hem om het allemaal goed bij te houden. Een mooi voorbeeld is Del.icio.us. Prima tool, maar ik doe er veel te weinig mee.

Toen ik de lijst eens bekeek, kwam ik toch wel heel wat bekends tegen. Dus toch maar eens een lijstje gemaakt van wat ik als mijn persoonlijke top tien beschouw:

I must admit, I'm not a very heavy user of all kinds of tools. But from a list of 100 tools I must be able to select my top 10... I left out the more common things like Word, Powerpoint, Outlook and Gmail.  
 
1 iGoogle: my personal start page  
2 Picasa: for organizing and sharing my photographs  
3 Google Maps: finding my way around, but also to keep track of my running routes  
4 Youtube: nice for video's in presentations  
5 Slideshare: for some of my presentations  
6 Freemind: mindmap software  
7 Wikipedia: my general information source  
8 Google Search: my favorite search tool, also on my desktop  
9 LinkedIn: for my professional network  
10 Skype: I have some projects far away, Skype makes it possible to take part in a meeting, even with document sharing  
 
Prezi: on my wish list but I didn't find the time to examine it more thouroughly  

Wat  me nog opviel was het gemak waarmee je op de site kon inloggen: Gewoon met je eigen Gmail (of Twitter of wat dan ook) account. Knap hoe al die verschillende tools in elkaar grijpen. En tegelijkertijd vreemd, dat het nodig is om in te loggen als zo'n beetje iedereen met een eigen account toegang krijgt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom