zondag 6 maart 2011

Die iPad moet toch wel wat handiger kunnen...

Ik ben een paar maanden verder sinds ik voor het eerst over mijn iPad schreef. Inmiddels heb ik alweer het een en ander meegemaakt, wat een update van die berichten wel relevant maakt. 

Om kort te gaan: ik ben nog steeds blij met mijn iPad maar zou me geen grote enthousiasteling willen noemen. Wat me nog het meeste tegenvalt, is het bewerkelijke van het typewerk, met name als je wilt schakelen tussen letters, cijfers en leestekens. Dat er niet zoiets is als een pijltjestoets waarmee je de cursus op de goede positie ergens in een woord kunt krijgen is ronduit vervelend. Dat gedoe met dat vergrootglas (dat de ene keer wel en de andere keer niet verschijnt), volgens mij moet dat handiger kunnen. En Safari voor iPad is veel te beperkt. Heel wat sites, die ik er niet mee kan openen, documenten die ik niet kan downloaden, geen flash. Ook dat moet handiger kunnen.

Gisteren heb ik ook wel een staaltje 'onhandigheid' meegemaakt. Een korte impressie:

Met een cadeaubon van Bol.com dacht ik: mooi, nu maar eens dat eboek van Nicholas Carr aanschaffen. Daar is genoeg over te doen, kan ik dat mooi mijn mijn iPad lezen. Wat ik allemaal heb moeten doen om het ebook op mijn iPad te krijgen...

  1. Op mijn iPad via Safari naar Bol.com, cadeaubon ingevoerd, boek geselecteerd en afgerekend, downloaden maar. Melding: Safari kan dit bestand niet downloaden. Lekker.
  2. Via een laptop maar gedownload dan. Bleek ook geen succes, de link was niet te openen.
  3. Na even puzzelen bleek, dat ik daar Adobe Digital Editions voor moest downloaden en installeren. En inderdaad, ik had het boek digitaal en wel binnen, maar wel op mijn laptop.
  4. Gezocht op internet naar de mogelijkheid om het ebook op mijn iPad te krijgen. En zo al die discussiefora te zien, was ik niet bepaald de enige. En in één van die fora stond een tip. Die heb ik eens uitgeprobeerd. Dat kwam neer op de volgende stappen: 
  5. Ga naar txtr.com en maak daar een (gratis) account aan. 
  6. Upload het e-book bestand naar txtr.com. 
  7. Download de txtr-app op je iPad.  
  8. Log in met je aangemaakte account.
  9. Upload het bestand vanuit je txtr-account naar je iPad.

De volgende keer dat ik bij Bol.com een digitaal boek koop, mag ik wat stappen overslaan natuurlijk. Ik hoef geen software of apps meer te downloaden en te installeren en ook geen accounts meer aan te maken. Toch vind ik het een omslachtige omweg: Bol > laptop > txt.com > iPad. Moet handiger kunnen...

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk, die open standaarden (not)

    Al lang is nagedacht over hoe je handig met boekencontent op electronische wijze kunt omgaan. ePub is daarvan een exponent. Open standaard, algemeen beschikbare lezers, geen gedoe met DRM enz. Overigens is ook PDF zoiets.

    Door de archaïsche controle gevoelens van uitgevers is er echter een toestand opgetuigd van toeters (Reader applicaties) en technologieen (zoals DRM) om toch vooral een zeer ouderwetse wereld te handhaven waar het delen van content en het handig hergebruiken van content en platformonafhankelijkheid volstrekt worden gedwarsboomd. Dit is wat ertoe leidt dat ook in de ebookwereld het illegaal delen en downloaden van boeken een hoge vlucht zal nemen (en dat is al gaande).

    Je zou hopen dat markt nr twee zou leren van markt nr 1 (muziek) dat de restrictieve aanpak niet werkt. En vele zullen er volgen. 3d printers zijn inmiddels betaalbaar voor thuisgebruik, dus waarom zou je nog bepaalde producten gaan kopen als je ze kunt copieren?

    Zijn wij de enigen die zien dat het anders moet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Arjen Vastenburg6 maart 2011 om 20:31

    Hoi Jef, het kan iets handiger. Je kunt in iTunes eenvoudig een epub toevoegen aan iBooks. IBooks app is gratis. Ibooks installeren en daarna gewoon een epub in iTunes toevoegen zoals je een MP3 toevoegt en dan syncen.

    Ik ben het verder eens met je wat de onhandigheid betreft van veel handelingen. Ik vind de Ipad niet echt geschikt voor het onderwijs op dit moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jef,

    Het kan gewoon vanaf je iPad, met Bluefire Reader, een andere gratis eBook reader voor je iPad.
    Voor uitleg zie: http://kortelink.com/gTQjvo

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom