zaterdag 23 augustus 2008

Einstein relativeren

Een beetje presentatie over ICT in het onderwijs gaat tegenwoordig voor een groot deel over de Einsteingeneratie, Homo zappiens en de netwerkgeneratie. Maar na Marc Prensky, Wim Veen en vele vele anderen, wil ik dat onderdeel in mijn presentatie in september maar overslaan. Althans, ik wil de kenmerken niet nog eens uitgebreid over het voetlicht te brengen.
Misschien moet ik er wel wat relativerende dingen over zeggen. Ik wil het bestaan van de Einsteingeneratie niet ontkennen. Ik zie om me heen veel jongeren die onmiskenbaar tot de Einsteingeneratie behoren. Ook mijn eigen kinderen doen er vrolijk aan mee (mijn jongste dochter kijkt regelmatig met een half oog naar MTV, telefoon aan een oor terwijl ze met één hand iets bij MSN intypt). Er valt volgens mij echter ook wel het een en ander op af te dingen. Naast de jongeren, die multitaskend, gamend, virtueel netwerkend, icoongericht informatiescannend opgroeien zie ik toch ook een massa jongeren, voor wie dat allemaal een heel stuk minder belangrijk is. En hoewel dat specifieke gedrag kan leiden tot kritische, zelfbewuste, creatieve mensen zie ik ook dat het bij veel jongeren leidt tot een behoorlijke vervlakking. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat wat er via MSN uitgewisseld wordt, dat wat er op YouTube wordt geplaatst, dat waarmee mensen zich op Hyves profileren nou niet bepaald wordt gekenmerkt door hoogstaande informatieuitwisseling. Een paar talentvolle pubers zijn er door YouTube in geslaagd zich te profileren (overigens ken ik geen voorbeelden van jongeren, die zich op die manier wetenschappelijk of technisch geprofileerd hebben, op wat hackers na). Hele volksstammen worden gekenmerkt door een streven naar een hoog rendement op basis van erg weinig moeite. Zeg maar, de Idolsgeneratie.

We hebben het over heel boeiende fenomenen. die echter wel in het juiste perspectief moeten worden geplaatst. Het afstemmen van heel het onderwijs op de Einsteingeneratie lijkt me een groot risico inhouden.

Einstein relativeren dus, Dier zou het daar zelf wel mee eens zijn geweest, denk ik.

2 opmerkingen:

  1. In juli 2007 heb ik een interessante column gevonden op de EduSite met enige relativerende feiten rondom de Einsteingeneratie, zie: http://patrick.familiekoning.com/2007/07/01/artikel-op-edusite-multi-tasking-de-voor-en-nadelen/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Willem, het is altijd lastig om in een paar regels de exacte nuance weer te geven van je eigen mening. Ik onderschrijf de voorbeelden die jij als tegenwerping aangeeft (keuvelende bejaarden, de prestaties van vele jongeren met name met de ICT-mogelijkheden, de eeuwige generatiekloof). Zelfs denk ik, dat we hetzelfde optimisme delen als het gaat over wat ICT of WEB 2.0 voor het onderwijs kunnen betekenen. Ik wil alleen de generalisatie onderuit halen dat de Einstein-generatie 'dus' creatieve, hoogwaardige informatieverwerkers betreft terwijl ik zie dat dat (nog) maar zelden het geval is. En wat betreft de toepassing in het onderwijs: die gaat er komen (en de Einsteingeneratie misschien ook wel). Alleen moeten we waarschijnlijk wat meer geduld hebben!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom