Het gaat er echt van komen. Hoewel het in het bericht in Trouw niet wordt vermeld gaat het Top Institute for Evidence Based Education Research (TIER) van start met een leerstoel aan de Universiteit van Maastricht.
Geen onderwijsvernieuwingen meer zonder bewijs dat het werkt. Daar is heel wat voor te zeggen. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij dat ook hard nodig is. Ik beschouw het dan ook als een initiatief, dat een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.
Tegelijkertijd ben ik een beetje bang dat allerlei vernieuwingen onder de mat geveegd gaan worden onder het mom van: 'eerst laten zien dat het werkt'. Maar eigenlijk als een excuus voor het onvermogen een goed implementatietraject uit te voeren. Naar mijn idee is dat een veel belangrijkere oorzaak voor slecht doorgevoerde onderwijsvernieuwingen.
Maar ja, als pragmaticus en beetje opportunist: een implementatieplan is geen goed implementatieplan als er geen aandacht wordt besteed aan de (beoogde en niet beoogde) effecten van een project! Door dat goed in te bouwen in een projectplan en er op te monitoren kan dat excuus niet meer gebruikt worden.
Het onderwijs is voortdurend in verandering, ingegeven door de maatschappelijke en technologische veranderingen. Heel veel mensen werken op hun manier aan een beter onderwijs voor morgen op basis van de inzichten van vandaag. Maar tegelijkertijd kijken we verder, over de grenzen van morgen heen. Werken aan het onderwijs van overmorgen!
vrijdag 15 augustus 2008
Evidence based onderwijs
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Marked your site as onderwijs at MyNetFaves!
BeantwoordenVerwijderenTsja, evidence based is het helemaal tegenwoordig. Ik deel je zorg Jef. Als Philips of Ikea alleen evidence based zouden werken, zouden ze nog op hun eerste gloeilamp of kastje zitten te wachten. Veel belangrijker vind ik het GAKS-principe (vrij naar het Engels, GASS: great ambitions, small steps): grote ambities, kleine stapjes. In het onderwijs nemen we niet de tijd om een concept echt door te ontwikkelen, bij te stellen en dan pas breed uit te rollen. Halverwege worden projecten verlaten, als mislukt ervaren en iedereen wordt er alleen maar innovatie-resistent van.
BeantwoordenVerwijderenMijn ervaring in het mbo is dat veel betrokkenen, leraren, er echt wel van overtuigd zijn dat er zaken moeten veranderen, dat cgo geen slecht idee is: maar dan wel invoeren in directe dialoog met de betrokkenen. Niet voor de schijn, maar als cruciale succesfactor. Ik zie toch - in het mbo - kleine successen ontstaan. Daar houd ik me aan vast. Succes en geduld allemaal! Toon