De Volkskrant start de Onderwijsagenda, samen met ThiemeMeulenhof, ondersteund door Kennisnet. Na eerdere agenda's (waaronder de sociale agenda en de ruimtelijke agenda) is nu het onderwijs aan de beurt.
Een Panel van Wijzen heeft een eerste lijst van 30 problemen in het onderwijs samengesteld, waarop gestemd en vooral, gereageerd mag worden. Op basis van de reacties worden 6 thema's benoemd, over elk thema wordt een debat gevoerd.
Eerlijk gezegd vind ik de lijst van 30 problemen niet helemaal consistent. Het is natuurlijk ook maar de eerste opsomming als resultaat van de vraag aan elk panellid: wat vind jij nou de belangrijkste top-x (hoeveel mochten ze er indienen?).
- Er zit wat dubbelingen in:
- "Een middelbare schoolklas met dertig individuen is erg veel gevraagd van een docent"
en - "Schoolklassen zijn te groot om kinderen de benodigde begeleiding te geven"
- "Een middelbare schoolklas met dertig individuen is erg veel gevraagd van een docent"
- Er zitten ook tegenstrijdigheden in:
- "Een middelbare schoolklas met dertig individuen is erg veel gevraagd van een docent"
en - "De arbeidsproductiviteit in het onderwijs is dramatisch gedaald"
- "Een middelbare schoolklas met dertig individuen is erg veel gevraagd van een docent"
- Niet alle problemen zijn even helder geformuleerd:
- Je zult eerst moeten weten wat er verstaan wordt onder 'arbeidsproductiviteit' om een goede uitspraak te doen over een dramatische daling.
(De stelling klopt wel als je ziet dat er steeds meer werknemers in het onderwijs komen op hetzelfde aantal leerlingen, maar hoe zit dat met de verhouding tussen leraren en leerlingen? Of te wel, heeft de regeldruk van de overheid er niet voor gezorgd dat er steeds meer administratieve medewerkers nodig waren?) - Als je stelt, dat 'het onderwijs niet het aanzien heeft dat het verdient en nodig heeft', heb je het dan over een oorzaak of juist een gevolg?
- Je zult eerst moeten weten wat er verstaan wordt onder 'arbeidsproductiviteit' om een goede uitspraak te doen over een dramatische daling.
Neemt niet weg, dat na de fase Dijsselbloem het onderwijs opnieuw centraal komt te staan in het debat. Met een uitnodiging aan eenieder daar een bijdrage aan leveren. Al mag ik hopen, dat dat gebeurt op een wat minder verzuurd niveau als we de afgelopen jaren in menig onderwijsdebat gezien hebben...
De aob heeft een voorbeeld (XLS bestand,) gebaseerd op de oeso indicatoren, staan, onderaan deze (http://www.aob.nl/i.aspx?a=7616) pagina. Volgens de aob zijn de Nederlandse leraren, op onze Amerikaanse collegae na, het meest productief.
BeantwoordenVerwijderenIn de discussie over "productiviteit" past inderdaad wel een helder uitgangspunt. Ik denk dat het aob uitgangspunt dit bijv. zou kunnen zijn.
Te grote klassen is een veel gehoorde klacht, maar uit onderzoek blijkt dat dit meer beleving is dan realiteit. Ook is de groep leerlingen gesorteerd op niveau (Cito e.d.), dus heb ik hierbedenkigen over. In het PO is de groepsgrootte ook vaak groot en hebben we te maken met alle niveaus. Daar zoeken wij oplossingen voor. Zoals inzet ICT e.d.
BeantwoordenVerwijderen