vrijdag 19 januari 2007

"Ben ik in beeld?" (dl 1)

Als min of meer vaste bezoeker van de ROC-i-conferentie was ik ook weer aanwezig bij alweer de 15e editie onder het thema 'Ben ik in beeld, de brug tussen de deelnemer en het leren op school'. Natuurlijk heb ik eerst even bij Willem (Trendmatcher.nl) gekeken of die al iets gepubliceerd had: hergebruik loont!
Naast de bijdrage waar Willem al over schreef had Tom Oosterhuis ook op de tweede conferentiedag een bijdrage onder de titel 'Worldcafé'. Daarbij werd een werkvorm gebruikt die me bijzonder aansprak. De zaal werd in groepjes van vijf personen verdeeld en kregen twintig minuten de tijd om aan de hand van een mindmap op een laptop enkele reacties te geven op de vraag: 'Wat kan de IT-manager bijdragen aan de brug tussen de deelnemer en het leren op school?. Na de eerste ronde werden alle deelnemers wederom verdeeld in nieuwe groepjes van vijf over de zaal. In de tweede ronde werden de opbrengsten uit de eerste ronde onderling besproken vanuit de opdracht 'verbindt de ideeën'. De mindmaps werden aangevuld met de nieuwe ideeën. De laatste ronde was bedoeld om in de oorspronkelijke groepjes te convergeren door de belangrijke punten uit de resultaten te lichten.
De werkvorm kan prima gebruikt worden om de kennis van een hele groep te gebruiken om te komen tot nieuwe ideeën en inzichten. Na afloop een paar aandachtspunten (ik wil niet spreken over 'minpunten') besproken met Tom. De vraagstelling was te beperkt om echt tot nieuwe ideeën te komen: mijn twee tafels kwamen tot ongeveer dezelfde uitkomsten, dan valt er niet zoveel te verbinden. Tom gaf aan dat het helemaal niet verboden was om op een heel andere manier met de vraagstelling om te gaan, om bijvoorbeeld allerlei toepassingen van web2.0 in het onderwijs te bedenken en die vervolgens te combineren. Natuurlijk is het niet verboden om buitenkaderlijk te denken, maar dat gebeurt lang niet altijd vanzelf, dan moet je wel elementen in de methodiek inbouwen die dat stimuleren!
Niettemin een bijzonder leuke manier om de creativiteit van een groep mensen te stimuleren, ik ga er zeker iets mee doen!

Er is nog veel meer te melden over de conferentie, dat doe ik echter in wat afzonderlijke afleveringen. Enerzijds omdat het inmiddels al wat later op de avond is, bovendien kan ik dan makkelijker verwijzen naar presentaties die dan op de website zijn verschenen.
Overigens ben ik benieuwd wat voor reisverhalen er te vertellen zijn over de terugreis vanuit Heerenveen naar huis. De storm van deze 18e januari was van dien aard dat de conferentie vervroegd werd afgesloten!
Kort reisverslag van mijn kant: Na enige twijfel of ik de trein vanaf Heerenveen naar Heeze zou pakken of een lift van Magda Bruin zou accepteren was ik achteraf toch wel erg blij met de lift! Eenmaal op het station in Geldermalsen bleek er van daaruit helemaal geen trein meer te rijden. Omdat ik een telefoongesprek opving van een bijzonder aardige dame die door haar echtgenoot opgehaald zou worden vanuit Eindhoven was een lift snel geregeld! Een trage (files) maar bijzonder aangename terugreis kon ik besluiten door in Eindhoven op de wachtende stoptrein naar Heeze te stappen, die achter mij de deuren sloot en mij keurig in Heeze afzette. Thuisgekomen bleek dat zo ongeveer op dat moment het hele treinverkeer werd platgelegd! Zo af en toe moet je gewoon wat geluk hebben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom