zondag 7 januari 2007

De aarde is plat

Alweer een tijdje bezig met het boek 'de aarde is plat' van Thomas Friedman. De inhoud wordt op diverse plekken (meer links vind je hier) al beschreven, dat ga ik niet nog eens overdoen.
Ik zit zowat halverwege het boek en vind het behoorlijk intrigerend. Op verschillende plekken wordt de term 'verontrustend' gebruikt, hoewel het die indruk niet op mij maakt. In elk geval maakt het boek duidelijk dat er wat aan de hand is. Ik ben op zoek naar de consequenties voor het (beroeps-) onderwijs. Daarvoor zal ik het boek verder moeten doorwerken en nog andere bronnen moeten raadplegen. In elk geval zie ik levert het denkwerk op op de volgende terreinen:

  1. 'De aarde is plat' beschrijft het proces van de globalisering als gevolg van de informatisering. Juist die informatisering, de mogelijkheden het internet en alle Web 2.0 tools met zich meebrengen, moeten onderzocht worden op de mogelijkheden voor toepassing in het onderwijs. Dat gebeurt inmiddels op verschillende fronten, (o.a. in het ICTCafé). Ook binnen ROC Eindhoven willen we er aandacht aan besteden.
    Daarbij moeten we rekening houden met het feit dat het gebruik van deze tools een andere manier van werken en leren met zich meebrengen en dat we daar als onderwijs bij moeten aansluiten.
  2. Het boek beschrijft de manier waarop werk wordt uitbesteed (outsourcing, off-shoring, in-forming). Werk wordt uiteengerafeld in min of meer standaard werkzaamheden, dat wordt uitbesteed, en de werkzaamheden die je minder makkelijk kunt uitbesteden. Dat betekent dat het werk dat door minder hoog opgeleiden kan worden uitgevoerd, wordt uitbesteed en dat er is dus een noodzaak is om een hoger opleidingspeil te realiseren voor de eigen werknemers. Zie daar de Lissabon-doelstelling. Opleidingen zullen meer aandacht moeten gaan besteden aan deze aspecten.
  3. Globalisering heeft ook enorme consequenties voor die categorieën van mensen voor wie een hogere opleiding niet zomaar is weggelegd. Denk in het (V)MBO aan de lagere niveaus. Ook daar ligt dus een grote uitdaging!
  4. Daarnaast biedt een boek als dit natuurlijk ook inspiratie voor de manier waarop een onderwijsinstelling zou kunnen werken. Uitbesteden van bepaalde werkzaamheden (huiswerkbegeleiding?), koppelen van informatiestromen aan werkprocessen, een betere analyse van gegevens om mee grip te krijgen op de processen die er echt toe doen.

Voorlopig dus weer genoeg te doen! Nou ja, eerst het boek eens uitlezen...

1 opmerking:

  1. Via Willem Karssenberg kwam ik bij je terecht. En Willem heeft het juist: een interessant weblog! En is dit toeval: ik ben ook "The world is flat" aan het lezen ? Mijn voorlopige conclusie: globalisatie is niet tegen te houden, zelfs niet door het onderwijs. Of in het Engels: "If you can't beat them, join them" (maak er slim gebruik van). Je staat in mijn bloglines!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom