Alweer een paar jaar geleden heb ik een notitie geschreven over de toepassing van ICT in het onderwijs. De notitie was bedoeld als voorbereiding op de inrichting van ICT-voorzieningen in het onderwijs voor ROC Eindhoven. Het heeft uiteindelijk geleid tot de selectie, aanschaf en inrichting van Fronter als leermanagementsysteem.
Inmiddels zijn we een paar jaar verder. Als je nu om je heen kijkt is er op het gebied van ICT alweer gigantisch veel veranderd. Dat applicaties webbased moesten zijn, moest een paar jaar terug nog behoorlijk worden verdedigd (beveiliging), inmiddels zijn we alweer met web 2.0 bezig. Hele gebouwen werden voorzien van veel, heel veel kabel, terwijl draadloos nu langzaam maar zeker heel normaal begint te worden.
Tijd voor een een update van de visienota. Wat zijn de trends, die binnen afzienbare tijd binnen handbereik liggen? Wat vragen die van de ICT-voorzieningen en dus van de investeringen die voorbereid moeten worden? Want de beslissingen van vandaag zijn vormgevend voor de realiteit van pakweg 2010.
Dus ben ik me aan het oriënteren op ontwikkelingen en trends die 'binnenkort' van invloed zullen zijn op het onderwijs. En daarbij kwam ik een uitgebreidartikel tegen over 'ubiquitous learning' (breek je tong niet: joebiekwitus), of volgens de Merriam-Webster Dictionairy
ubiquitous
Main Entry: ubiq·ui·tousPronunciation: yü-'bi-kw&-t&s
Function: adjective
: existing or being everywhere at the same time : constantly encountered : WIDESPREAD
<a ubiquitous fashion>
- ubiq·ui·tous·ly adverb
- ubiq·ui·tous·ness noun
Ubiqel, 2e jaars student Economie, wordt 's ochtends wakker van de wekker op zijn pda. Nog slaapdronken checkt hij zijn e-mail en kijkt wie van zijn maatjes ook al wakker is...onderweg naar het station, laat zijn pda weten dat de trein 10 minuten vertraging heeft. Da's mazzel, nu kan hij toch rustig naar het station. Op het station ziet hij een poster over een interessante opleiding. Snel grijpt hij zijn pda om een foto te maken van de poster om deze op te sturen nar zijn vriendin die zich net aan het oriënteren is op een nieuwe studie .De RIFD chip in de poster is al door zijn pda herkend en hij ontvangt daardoor meteen extra informatie...eenmaal op school en in de buurt van de bibliotheek, laat zijn pda weten, dat de boeken die hij gereserveerd had voor hem klaarliggen... Op de pda verschijnt een bericht van een docent...Onderweg naar huis checkt hij nog de stand van zaken voor wat betreft zijn studievoortgang. De meeste tentamens en werkstukken zijn nagekeken; hij staat er niet heel slecht voor... De eindproducten en beoordelingen laat hij wegschrijven naar zijn portfolio...
Jef,
BeantwoordenVerwijderenTip: sla de Horizon-rapporten er eens op na. Zoek in mijn weblog op Horizon en je komt ze tegen. Verder heb ik een aantal screencasts gemaakt over trends in e-learning: http://www.te-learning.nl/trends/trends.htm
En zie het artikel http://www.te-learning.nl/elearning20sociaalflexibelenpersoonlijk.pdf