maandag 10 september 2007

Druk, druk, druk

Cabaretier Theo Maassen zei het al: "Als je het zo druk hebt, waarom zeg je het dan drie keer?". Inmiddels is die uitspraak door velen geciteerd.

Ik heb een behoorlijk hectische week achter de rug en dus was er geen tijd om eens even achterover te leunen, even te reflecteren en vervolgens wat dingen aan mijn weblog toe te vertrouwen. En dat is jammer, want uitgerekend afgelopen week waren er nogal wat blogwaardige thema's.

  • Minister Plasterk, die op zoek gaat naar ruim een miljard om door middel van financiële prikkels iets te doen aan het lerarentekort. Ik ben bang dat dat niet gaat helpen. Vaak worden maatregelen bedacht vanuit bepaalde aannames. Nou ben ik er inmiddels van overtuigd dat mensen helemaal niet zo rationeel kiezen en dat de wereld niet maakbaar is. Zo was de roltrap bedoeld om de doorstroming op drukke trappen te vergroten, de intrede van ICT werd gezien als het begin van het papierloze tijdperk. Naast extra geld is er dus nog wel wat meer nodig om het beroep weer aantrekkelijk te maken.
    (Dus voor eenieder die denkt, dat het knettergekke idee van Wilders om de Koran te verbieden wel eens zou kunnen helpen, jammer dan).
  • De afstraffing van het KCE. Nou is dit niet helemaal mijn thema, dus ik heb het allemaal niet zo gevolgd. Maar hier krijgt die club er toch wel even van langs.
  • Afgelopen week is de scholing Architectuur, geinitieerd door ROC-i-Partners van start gegaan. De opleiding wordt vezorgd door ABIO. Hoewel de eerste bijeenkomst naar mijn smaak een beetje te theoretisch was (ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten architectuur waren, dat je er op zoveel verschillende manieren naar kunt kijken), realiseer ik me nu, dat er toch iets bijzonders staat te gebeuren.
    Bijna 30 mensen van allerlei roc's, aoc's en andere onderwijsinstellingen werken samen aan de verbetering van de kennis op dit terrein in de MBO-sector. Maar dat is niet alles. We hebben de aanpak zodanig opgezet, dat we proberen van deze groep ook een Community of Practice (CoP), een soort kenniskring dus, te maken. Het geheel wordt ondersteund door een speciale website bij Kennisnet, waar de werkgroep Referentiearchitectuur van ROC-i aan de slag gaat om een referentiearchitectuur te gaan opstellen. De mensen uit de CoP worden van harte uitgenodigd om deze site te gebruiken als communicatieplatform én om mee te denken over en mee te werken aan de referentiearchitectuur. Als dat allemaal gaat lukken zijn we bezig geschiedenis te schrijven!

Er is nog (veel) meer te melden. Maar er is nog veel meer te doen. Ook de komende week zit erg vol dus het zal wel weer niet meevallen het goed bij te houden. Tja, eerst mijn huiswerk afmaken: we hebben een flinke architectuur opdracht meegekregen...

Overigens, gisteren de compilatie van Koefnoen nog gezien? Via Uitzending Gemist kom je via deze link uit bij dat programma. Bekijk de sketch, die pakweg 5 minuten na het begin van het programma wordt getoond. Hier het script. Ook dit is reflectie...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom