vrijdag 21 september 2007

Themaconferentie ROC-i

De 16e themaconferentie van ROC-i-Partners werd in de prachtige nieuwbouwlocatie van ROC Aventus in Apeldoorn gehouden. De presentaties zijn er nog niet maar zullen hier online worden gezet (al vind ik persoonlijk de nieuwsrubriek van de website van ROC-i niet de beste locatie om ze te plaatsen, gewoon onder themaconferentie zou beter zijn).

Het is een enorm gebouw, direct naast het centraal station. Vreemd genoeg is er op de website van Aventus zelf niets over te vinden, geen foto's, geen nieuwsbericht. Helaas. Wellicht nog wat impressies bij de trendmatcher Willem (nog niet bij het 'ter perse' gaan van dit artikel). In elk geval bij Wilfred Rubens.
In elk geval dringt de omvang van het gebouw tot je door bij de binnenkomst, een enorme lange laan met aan weerszijde allerlei winkels, bedrijvigheden of praktijkruimtes. Mooi transparant zodat je goed kunt zien wat er zich allemaal afspeelt. Loopbruggetjes verbinden afdelingen aan weerszijden van het gebouw, van waaruit je allerlei mooie doorkijkjes krijgt. Heel inspirerend.

De keynote van Anthony Bravo uit Groot Brittannië sloot prachtig bij het thema aan: hoe realiseer je een nieuwbouwproject met visie. Anthony bleek een prima verteller te zijn die zijn visie op onderwijs prima vertaald kreeg in de consequenties voor het schoolgebouw van Crossway Academy. Door met name ook de leerlingen te betrekken bij het geheel kon hij bewerkstelligen dat zij er zich ook verantwoordelijk voor voelden. Zijn benadering van, zeg maar 'discipline' doet je enerzijds bijna verlangen naar het 'onderwijsparadijs' van Crossways. Anderszijds vraag ik me af of die stijl van authoriteit in onze onderwijscultuur zou passen, nog geaccepteerd zou worden.

Omdat ik al het een en ander over Trajectplanner had gehoord was ik blij eens een presentatie te kunnen bijwonen. Ik had niet echt het gevoel dat de applicatie de belofte van 'de software die uw onderwijs stroomlijnt' waarmaakt. Wellicht kwam dat ook door de presentatievorm, waarbij de achterliggende visie en concepten niet uit de verf kwamen. In elk geval biedt het pakket allerlei mogelijkheden die passen bij een deelnemervolgsysteem (een 'deelnemer-volg-jezelf-systeem', alsdus de presentator). In elk geval koppelingen met het administratieve systeem en bijvoorbeeld een elo (als ging dat nog niet met een single sign on), en zo gauw Colo er klaar mee is, ook naar de kwalificatiedossiers. Ook een aantal belangrijke functionaliteiten als een agenda met daarin het rooster, een presentieregistratie (ook voor de registratie van 850 klokuren), een portfolio, BPV-begeleiding, mogelijkheden om in te schrijven voor keuzevakken. Een docent kon snel overzicht krijgen over de stand van zaken van een student.
Ik heb een beetje een dubbel gevoel. Het is nog niet allemaal wat je er van zou verwachten, ze willen wellicht teveel dus dat betekent veel klikwerk voor je ergens bent. Erg talig, dus niet zo intuïtief voor bepaalde groepen studenten. Van de andere kant zie ik binnen mijn eigen organisatie de worsteling met een aantal van deze thema's. Wellicht toch maar eens een adviesje gaan schrijven om dit pakket aan een ander onderzoek te (laten) onderwerpen...

Zelf nog een presentatie mogen geven over Flexibel Leren. Maar daar is nog veel meer over te vertellen, dat doen we wel weer in een apart berichtje.

Als ik nu terugkijk op de hele dag, was het eigenlijk wel een prima dag. Veel mensen gesproken, discussies gevoerd, nieuwe dingen gezien en geleerd, inspiratie opgedaan. Wat wil je nog meer. Toch bekruipt me het gevoel dat de inhoud van de presentaties (althans die ik gezien heb) wat aan de magere kant waren. Ik heb het van meer mensen gehoord. Taak voor de Programmacommissie om de volgende themaconferentie bij Westerschelde extra sprankelend te maken!

2 opmerkingen:

  1. Bij de presentatie van de Trajectplanner was ik ook aanwezig. Mij viel vooral op dat de presentator a.h.v. reële leerlingen de werking van het programma liet zien. Ik kreeg er samengeknepen tenen van. Tijdens de presentatie kon iedereen zien dat dat Antilliaanse meisje van die foto uit haar portfolio, vorig jaar zwanger raakte, haar opleiding stopte, dit jaar opnieuw begon, maar opnieuw lessen verzuimt en dat leerplicht en hulpverlening opnieuw zijn ingeschakeld. Dat meisje had zomaar de dochter, het buurmeisje, het nichtje of anderszins kunnen zijn van iemand uit de zaal. De presentator leek nog nooit gehoord te hebben van de wet op de persoonsregistratie of van de mogelijkheid om met dummy leerlingen te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Moniek,
    Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb het bewust niet vermeld in het verhaal omdat ik me dan op een bepaalde manier schuldig maak aan hetzelfde. Als weblogger is het makkelijk om ongenuanceerd over personen of zaken te schrijven. Als ze niet expliciet om een (openbare) mening hebben gevraagd, doe ik dat liever niet.
    Achteraf realiseer ik me, dat ik de presentator daar natuurlijk wel even op had kunnen aanspreken...

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom