zondag 22 februari 2009

Opleidingen ontwerpen (1)

De afgelopen weken ben ik nogal onderwijslogistiek bezig geweest. Presentaties, workshops, leeswerk, noem maar op. Te weinig tijd om er hier allemaal op te reflecteren (waar halen al die anderen die tijd en energie toch vandaan?).
In dit geheel ben ik meer en meer aan het nadenken over oplossingen maar ook de belemmeringen, die er nog zijn. Steeds als ik weer een stapje verder ben in mijn denken over de manier waarop je flexibele, competentiegerichte opleidingen zou moeten ontwerpen, inrichten en organiseren, komen er weer dingen voorbij, die me weer aan het twijfelen zetten.

Neem nou Jeroen van Merriënboer, die een powerpoint heeft gemaakt over de Zin en onzin van het nieuwe leren. (Die is van alweer twee jaar geleden in een discussiebijeenkomst, er wordt meteen een reclamepraatje aan vastgeknoopt over het 4C-ID-model, en natuurlijk is competentiegericht onderwijs niet hetzelfde als het nieuwe leren, maar toch!) De kern is in elk geval duidelijk: er zal heel goed nagedacht moeten worden over een gedegen ontwerp van opleidingen!
Een ander voorbeeld is het artikel van Marcel de Leeuwe dat ik via een berichtje van Wilfred Rubens onder ogen kreeg. Hartstikke mooi artikel, al is het maar omdat het meer aan het denken heeft gezet over de manier waarop je onderwijs moet organiseren en hoe je ICT daarbij wel en ook vooral niet moet gebruiken.

Ik ben er nog niet uit en zal dat in mijn eentje ook nooit voor elkaar krijgen! Een paar dingen zijn voor mij wel duidelijk: er moet integraal worden nagedacht over (het ontwikkelen van) een onderwijsontwerp, uitgaande van een goede onderwijsarchitectuur (en dan bedoel ik niet de relatie tussen onderwijs en slim bedachte gebouwen). En hoe professioneel docenten ook zijn, het zijn geen onderwijsarchitecten die onderwijs kunnen ontwerpen over opleidingen heen!

Na dit alles geschreven te hebben, heb ik maar een (1) achter de titel gezet. Dat geeft ook een beetje de morele verplichting een aantal van mijn denkbeelden verder te expliciteren. Maar dat vraagt ook wel een beetje geduld. Ik moet de tijd wel ergens vandaan kunnen halen...

3 opmerkingen:

  1. Jammer dat je het niet (ook) wilt hebben over slim bedachte gebouwen.
    Ik denk namelijk dat de manier waarop je omgaat met de ruimtes in een gebouw heel bepalend is voor hoe je je onderwijs inricht. Ben de laatste tijd op een aantal ROC's geweest en heb me verbaasd over inrichting en aankleding.
    En als ik dan weer de plattegrond zie van een stuk nieuwbouw (zal de naam van het ROC niet noemen) dat bestaat uit een rechthoekig gebouw met een gang in het midden en lokaaltjes aan weerszijden, dan schieten me de tranen in de ogen. Je kunt geld maar één keer uitgeven en dat kun je op een goede én dus ook op een verschrikkelijk slechte manier doen!
    Ik denk dus dat je mensen die zich bezighouden met het nieuwe leren en CGO zou moeten laten meedenken over wat dat betekent voor de inrichting van een gebouw. Helaas zie ik dat niet overal echt gebeuren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar dat was helemaal niet de strekking van mijn opmerking! Het enige dat ik zeg, is dat als ik het over 'onderwijsarchitectuur' dat ik het dan over iets anders heb dan onderwijs in slimme gebouwen!
    Als ik weer eens in een nieuwe, inspirerende omgeving kom of daar ideeën over heb, zal ik zeker niet nalaten daarover te schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tuurlijk, snap ik ook heel goed, maar ik moest gewoon even m'n ei kwijt over een heel triest ontwerp dat ik gezien heb...
    Maar het zou mooi zijn als iemand eens vanuit die invalshoek zou gaan schrijven: hoe ziet het ideale gebouw eruit als je nieuw onderwijs wilt geven!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom