zaterdag 11 april 2009

Mattheus Passion ... met ondertiteling

Vorig jaar zijn we op uitnodiging van een goede vriend naar de Johannes Passion van Bach geweest. Zelf zou ik daar (toen!) niet voor gekozen hebben, maar goed, dan kun je toch zeggen dat je er een keertje bij geweest bent.
Maar wat een ervaring! Dat smaakte naar meer. Dit jaar dus de kans gegrepen om voor de allereerste keer naar de Mattheus Passion te gaan. Nu met  het Brabants Orkest en het Philips Philharmonisch Koor. En weer een geweldige ervaring.
Ik kan uit mijn eigen kerkelijke ervaringen vertellen dat ik bij een lied als 'een hoofd vol bloed en wonden' mijn tenen bij elkaar kneep als het dameskoor het op hun onnavolgbare manier ten gehore brachten. Ik had toen niet kunnen vermoeden dat ik nog eens met kippenvel naar een vierstemmige uitvoering zou luisteren, gewoon, omdat ik pas later tot de ontdekking kwam dat dat lied in de Mattheus Passion zijn oorsprong vond.
Nu begrijp ik wat vele mensen elk jaar opnieuw naar een uitvoering trekt. Veel mensen volgen het stuk zelfs met de partituur in de hand.

Het was erg jammer dat ik geen tekstboek meer had kunnen bemachtigen. Wanneer je de tekst kunt volgen, spreekt het geheel nog meer aan. In de pauze kwam ik op het lumineuze idee eens te kijken of ik de tekst op mijn PDA kon krijgen. Die heeft immers internet! Binnen de korste keren zat op een site met de hele tekst én een Nederlandse vertaling ernaast. Het tweede deel kon ik volgen met een persoonlijke ondertiteling!

Achteraf heb ik pas afgevraagd wat de mensen om mij heen wellicht hebben zitten denken van die man met zijn PDA in de hand, misschien wel, dat ik heb zitten twitteren. Ik heb me voorgesteld hoe dat er misschien uit had kunnen zien:

  • Wauw
  • Derde loochening van Petrus, de haan kraait
  • Pontius Pilatus wast zijn handen
  • Iemands schoonmoeder krijgt een hoestbui, de dirigent kijkt verstoord op
  • Afgelopen, erg indrukwekkend

Neh, niks voor mij...

2 opmerkingen:

  1. Als je nog eens een HELE APARTE uitvoering van de Mattheus Passion wilt zien, ga dan naar http://www.youtube.com/my_playlists?pi=0&ps=20&sf=&sa=0&sq=&dm=1&p=2863F313A6BE55A2.
    De mooiste op video geregistreerde uitvoering die ik OOIT heb gezien.
    En.. Met ondertiteling :-)

    Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry! De link in mijn vorige reactie is niet goed.
    De juiste is:
    ~ http://www.youtube.com/my_playlists?pi=0&ps=20&sf=&sa=0&sq=&dm=1&p=2863F313A6BE55A2

    Je mag wat mij betreft de vorige reactie aanpassen en dan deze tweede reactie weggooien.

    Excuses voor het ongemak

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom