Het stond in een klein hoekje in de krant onder de kop: Inspraak docent over 'nieuwe leren'. Vervolgens een berichtje waarin aangegeven werd dat docenten inspraak krijgen bij de invoering van competentiegericht onderwijs in hun opleiding. In een motie van Jasper van Dijk werd dat bepleit.
Wat moeten we ons daar bij voorstellen? Laten we er even van uitgaan, dat betrokkenheid van docenten noodzakelijk is. Daarvoor wordt ook een goede onderbouwing gegeven in de weblog van Wes Holleman.
In elk geval zal de structuur van de opleiding van de oude, eindtermgerichte kwalificatiedossiers vertaald moeten worden naar de nieuwe, competentiegerichte kwalificatiedossiers. Dat is nu eenmaal voorgeschreven en dat is wat er in 2010 geregeld moet zijn. Je zou dat kunnen afdoen als een administratieve aanpassing, zonder dat het onderwijs zelf verandert.
Maar als je de accenten, die in de nieuwe dossiers worden gelegd, goed vertaalt, dan zul je toch wel iets aan je onderwijs en de examinering moeten doen om er echt aan te kunnen voldoen. En dat kan een team nu dus tegenhouden. Ik ben nieuwsgierig naar het gesprek met de Inspectie als die gaat toetsen of voldaan wordt aan de wettelijke eisen en een team op basis van wettelijke regels aangeven dat ze het niet hebben gedaan...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn welkom