zondag 28 februari 2010

Personal branding

Het lijkt wel weer iets nieuws: 'branding'. Of te wel, je organisatie profileren als een merk. Als het gaat om 'personal branding' gaat het er om dat je jezelf profileert als een merk. Eerlijk gezegd vind ik dat laatste wel een beetje overdreven maar op zich is er niets mis met je zelf profileren, of misschien beter, je zelf een persoonlijke stijl aanmeten, die je herkenbaar maakt in je werkveld.

Frank Kwakman heeft er een boekje over geschreven: Personal branding (hier een recensie). Het boekje omvat vijf hoofdstukken rondom vragen als: Waar wil je als professional voor gaan, wat geeft je energie? Wat zijn jouw unieke talenten waar klanten profijt van kunnen hebben? Welke kansen zie je in de markt? Hoe ziet jouw 'personal brand' er uit? En: Wanneer en hoe blijf je succesvol?
Toen ik met het boekje en de vragen bezig was, zag ik veel overeenkomsten met het werken aan een POP. Het gaat over bijna dezelfde dingen.

Er komt een beetje een 'contradiction in terminis' uit het boekje naar voren als een van geƬnterviewden in het boek aangeeft dat 'Personal branding me is overkomen en geen vooropgezet doel of geplande activiteit geweest'. Als dat het geval is, wat moet je dan met een boekje dat nu juist een aantal stappen beschrijft die je zou kunnen zetten om het een en ander te kunnen bereiken: een plan dus...
Nu is het voor mij maar de vraag of je van uit het niets vooropgezet kunt werken aan een personal brand. Je hebt het (en dan kom je er op een gegeven moment achter, dat dat zo is), en dan helpt het boekje om het een en ander te expliciteren, wellicht wat te versterken. Of je hebt het helemaal niet en dan helpt ook dit boekje niet, ben ik bang.

Je zou het natuurlijk op een andere manier kunnen proberen. De hele wereld aan je voeten. Bekijk dit fimpje, aan het einde krijg je alle gelegenheid hetzelfde te bereiken... :-))

1 opmerking:

  1. Beste Jef,
    de visies op en invulling van personal branding lopen nogal uiteen. Mijn visie is dat het vooral een manier van denkenen werken is om voor jezelf focus aan te brengen in de dingen die je doet en daar heel goed in wordt. Daarnaast vooral werkt aan de 'beleving' die je als professional kunt realiseren naast het alleen heel goed doen van je werk. En ten slotte gericht op het resultaat: gevraagd worden voor de dingen waarvoor je gevraagd wilt worden. En op die manier lijkt het inderdaad op het maken van een POP, maar die gingen vaak onder in de la tot het eind van het jaar. Personal branding stuurt je wel naar buiten: je mag mensen helpen om te weten 'waar jij van bent'. Een weblog is daar bijvoorbeeld een heel aardig middel voor... Maar uiteraard moet het beeld, de belofte wel waar gemaakt worden.
    groet,
    Tom

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom