zondag 11 februari 2007

De balansschool - wat leerlingen vinden van competentiegericht onderwijs

Het Procesmanagement Herontwerp MBO heeft een onderzoek laten doen onder enkele honderden leerlingen van de experimenteeropleidingen van diverse mbo-instellingen. Het resultaat werd op 6 februari gepresenteerd. Het is een bijzonder leesbaar boekje geworden met in de kern een hartverwarmende boodschap: leerlingen willen niet terug naar het oude systeem maar geven aan dat ze de uitgangspunten van het competentiegericht onderwijs onderschrijven. Wel worden er flinke kritische noten gekraakt! Vooral de leraar, die zelf niet meegaat in een competentiegerichte ontwikkeling kan het schudden. Daarnaast willen de leerlingen vooral meer structuur en theorie.
Het is natuurlijk maar hoe je het verkoopt maar het blijkt ook dat de leerlingen ook veel leren van het feit dat het op veel plaatsen nog niet bepaald vlekkeloos verloopt. Het zelf plannen en organiseren, zelf invulling geven aan het programma, vervelend maar leerzaam!
Een ander belangrijk punt blijkt de communicatie te zijn. Veel gaat er mis omdat een goede communicatie ontbreekt.

De leerlingen vergelijken ook een viertal typen scholen met elkaar: een klassieke school, een arbeidsschool, een digitale school en een 'school als theater'. Het minst aantrekkelijk was de klassieke school, maar eigenlijk kwam gen van de schoolmodellen er echt goed uit. Er is vervolgens een mix gemaakt van de kenmerken van de overige vier. Dat leidde tot de 'balansschool', een school die gericht is op de persoonlijke ambities en mogelijkheden en met een duidelijke balans tussen theorie en praktijk, structuur en flexibiliteit, begeleiding en vrijheid, en een goede verdeling tussen projecten, stages en lessen en natuurlijk niet alleen groepsbeoordelingen maar vooral ook individuele beoordelingen!

Voor het project Flexibel Leren (maar eigenlijk voor alle instellingen die nadenken over het organiseren van het competentiegericht onderwijs) biedt het boekje aanknopingspunten om de eigen zaken nog eens tegen het licht te houden.

Er fluistert een duveltje in mijn oor. Hoe representatief is het onderzoek, ruim driehonderd lijkt veel maar op een totaal van honderdduizend. En wat voor leerlingen doen me aan een dergelijk onderzoek? Zijn het niet de toch al wat meer mondige leerlingen bij wie het comptentiegerichte leren beter past waardoor er toch een wat gekleurd resultaat ontstaat.
Ook nog even op de site van Beter Onderwijs Nederland gekeken of daar al iets werd gemeld, helaas nee, nog niet. Even afwachten nog...

1 opmerking:

  1. De site beteronderwijs.nl lijkt voornamelijk geĂ¯nteresseerd in meningen die de eigen stellingen onderschrijven. Wat ik er tot dusverre van gezien heb ontbreekt elke nuance. De kans dat je informatie vindt op deze site die stelt dat het oude onderwijs ook niet zo geweldig was/is lijkt me dan ook extreem klein.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom