Op zaterdag 24 februari 2007 schreef Frank Kalshoven in de Volkskrant in zijn column 'het spel en de knikkers' een stukje over de operationele excellentie van de Volkskrant. 's Morgens om 09.00 uur is er niks en de dag er op om 07.00 ligt er weer een volgedrukte krant in de brievenbus. De hele organisatie om dat voor elkaar te krijgen is gigantisch maar toch lukt het elke dag weer voor pakweg één euro.
Vervolgens geeft hij een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat er nog heel wat bedrijven en organisaties zijn waar die excellentie nog niet zo vanzelfsprekend is: of het nou gaat om het tijdig informeren over een open dag van een beroepsopleiding, het verwerken van een voorlopige teruggaaf door de Belastingsienst, het aansluiten van digitale televisie door UPC, een internetaansluiting door de KPN, noem ze maar op. Wie ooit naar 'Kassa' kijkt kent de voorbeelden.
Kalshoven benoemt 5 factoren:
- deadline
10 keer in de maand geen Volkskrant op de map om zeven uur betekent het einde van de krant, dat geldt minder voor andere bedrijven - nieuwe technologie
de nieuwe technologie is wel beschikbaar maar de mensen die het moeten installeren hebben het nog niet tussen de oren met als gevolg veel fouten - kritische klanten
mensen verwachten tegenwoordig veel meer dan vroeger - service is duur
omdat mensen nou eenmaal meer kijken naar de kostprijs bij aanschaf en veel minder naar de service kunnen bedrijven het zich permitteren daar op te bezuinigen - organiserend vermogen
'het als een zonnetje laten draaien van van bedrijfsvoering is een sterk onderschat aspect van de bedrijfsvoering'
Bij het thema 'onderwijslogistiek' is het bovenstaande net zo goed van toepassing. De problemen met het huidige onderwijs liggen vaak op het terrein van de organisatie van het onderwijs, veel minder op het vlak van de didactiek. Kortom, ik onderschrijf de oproep van Kalshoven: hoe maken we (de organisatie van) het onderwijs net zo goed als (het dagelijks produceren van) de Volkskrant?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn welkom