zondag 29 juni 2008

Onderwijsvernieuwing wel of niet succesvol, een kwestie van accenten...

De Koning Boudewijstichting in België heeft een onderzoek laten doen naar de resultaten van de onderwijsvernieuwing van de afgelopen jaren. Daarbij is een onderzoek gedaan onder duizend schooldirecteuren. De resultaten zijn gebundeld in een rapport 'Vijf jaar Accent op Talent' (hier de samenvatting).

Als je dan een begeleidend persbericht doet uitgaan onder de kop "Vlaams onderwijs gaat goede kant op" wil je duidelijk de positieve kanten benadrukken. Maar als in de media ongeveer hetzelfde artikel wordt gepubliceerd met net een iets ander accent en een iets andere volgorde in de tekst onder de kop "Beter onderwijs leidt niet tot betere prestaties", ontstaat een heel ander beeld.

Hoeveel beter het onderwijs in Vlaanderen daadwerkelijk is geworden in de afgelopen vijf jaar, is natuurlijk de vraag. Met een toelichting als...

"De toenamescore is het percentage directeurs dat aangaf dat er voor het desbetreffende onderwerp de voorbije vijf jaar in hun school een lichte of sterke toename was geweest"

...zegt een score natuurlijk niet zoveel. Als 90% van de directeuren vindt, dat er een (lichte) verbetering is, krijg je een score van 90% voor misschien een heel kleine vooruitgang. Laten we dit nog maar niet onder het kopje 'evidence based'  plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties zijn welkom