woensdag 8 oktober 2008

Hoezo een klimaatwet?

Laten we even voorop stellen dat ik jarenlang milieuonderwijs heb gegeven, pleit voor strenge milieumaatregelen, ook uit principe gebruik maak van het openbaar vervoer en thuis constant overbodige lampen uit te doe, laders uit stopcontacten haal, apparaten op standby steevast uitzet en de thermostaat consequent een graadje lager zet als ik er langs loop.

En toch heb ik getwijfeld bij het tekenen van de Klimaatwet. Waarom? Ik vraag me af of het wel gaat werken. We zijn zo van de regeltjes, als er iets mis gaat 'moet het weer geregeld worden' in een een of andere wet. Altijd een warm voorstander geweest van het kwartje van Kok, energieheffing, verwijderingsbijdrage, enzovoorts. Dat is een andere vorm om mensen te motiveren dan regeltjes. Ja, ja, ik weet het, mensen hebben het er best voor over in een welvarend land en dus helpen die maatregelen ook niet.

Eigenlijk zou ik willen pleiten voor iets heel anders. We zijn met zijn allen hard aan het nadenken hoe we als polderlandje het hoofd economisch boven water moeten houden in een geglobaliseerde wereld. We zullen het moeten hebben van creativiteit. Waarom zet het Innovatieplatform van Balkenende niet ruimschoots in op energiebesparing. Vijf vliegen in één klap:

  1. We verbruiken minder energie, wat niet verkeerd is in tijden dat we zo'n beetje het productieplafond van fossiele brandstoffen hebben bereikt en de huidige (nou ja, recente) energieprijzen nog maar een voorproefje zullen blijken te zijn
  2. En minder energie gebruiken betekent wel meer economische groei
  3. De afhankelijkheid van het roerige buitenland of dubieuze energiebronnen als kernenergie wordt een stuk minder
  4. En natuurlijk levert het een bijdrage aan het beperken van de klimaatproblematiek en vele andere vormen van milieuverontreiniging
  5. Maar de slagroom op het toetje is wel, dat we een geweldig exportproduct creëren: expertise op het gebied van energiebesparende technologie

Want wees nou eerlijk, het uitbesteden van productiearbeid aan lage lonen landen hangt wel samen met het feit dat transport zo vreselijk goedkoop is. Met de nieuwe energieprijzen in het verschiet zal transport de beperkende factor worden, zullen economieën veel regionaler worden (met uitzondering van de informatisering). Voor een land wat voor een groot deel de kost verdient als doorvoerland en dus afhankelijk is van transport, zal er wellicht toch naar een ander nationaal product gezocht moeten worden.

Uiteindelijk heb ik de klimaatwet toch maar getekend. De intentie is immers goed. En misschien moet ik vanaf hier ook maar een oproep doen om te tekenen. En als je hier via deze link doet, zie je Willem wellicht nog een treetje stijgen in de Blogbattle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom