zondag 11 januari 2009

Data-analyse, hoe ver kun je gaan?

Ik heb het nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik vind dat er veel meer met de beschikbare informatie gedaan kan worden dan momenteel gebeurt. Data-analyse kan allerlei inzichten opleveren op basis van de patronen die uit de bergen informatie kunnen worden gevist. Dat biedt ongelooflijk veel mogelijkheden. Maar het kan ook allerlei nadelen opleveren.

Het bedrijf Trampoline Systems heeft een analysetool Sonar ontwikkeld waarmee allerlei berichtenverkeer, waaronder email, kennissystemen en andere zaken, geanalyseerd kunnen worden. Daarmee worden processen en informatiestromen zichtbaar. Dat is natuurlijk belangrijke informatie voor CEO en HR-management over het functioneren van de organisatie. Wat voor relatienetwerken zijn er binnen het bedrijf, welke thema's spelen er langs die relatielijnen, enzovoorts.

Nu zal het verhaal van de ondergang van Enron bekend zijn: niet al te zuivere koffie in de top, de ondergang van een miljardenbedrijf, het verdampen van ongelooflijk veel belegd kapitaal. De Enron-onderzoekscommissie heeft indertijd besloten al het emailverkeer openbaar te maken.
Een dergelijke berg informatie biedt natuurlijk een uitgelezen kans om data-analyses uit te voeren. En dat is gebeurd met behulp van Sonar. Het resultaat is te zien op www.enronexplorer.com. Het email-communicatienetwerk wordt zichtbaar in de vorm van mindmap-achtige structuren. Het netwerk wordt ook weergegeven in de vorm van een 'namecloud'. De bijbehorende thema's worden ook uitgelicht in een aparte cloud. De bijbehorende emailtjes zijn allemaal te lezen.

Enerzijds een leuke tool om dit soort informatie zichtbaar te maken. Anderzijds. Wat zou ik er van vinden als mijn werkgever dit soort tools zou gaan gebruiken om de effectiviteit van de organisatie door te lichten. Een nobel streven, niets op tegen. Maar aan de hand van (de inhoud van) mijn mailverkeer? Ik heb op zich niets te verbergen, maar wat nou, als dat ene mailtje aan mijn collega met een poging om wat geruchten over een andere collega te verifiëren ... ? En wat nou, als mijn goedbedoelde mailtje anders wordt geïnterpreteerd dan ik bedoeld heb ... ?
De manier waarop daarmee omgegaan wordt, zal toch goed geregeld moeten zijn. Mensen zijn vrij rationele wezens. Als die weten, dat iets dergelijks speelt, zullen ze op een andere manier omgaan met het fenomeen mail waardoor er toch weer andere structuren en patronen ontstaan. Kortom, een mooie tool, biedt goede kansen, maar het Big Brother gevoel laat me niet zomaar los.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom