donderdag 1 januari 2009

Memes...

Karin vraagt naar wat mensen zich niet voornemen in het nieuwe jaar en doet dat in de vorm van een 'meme': Een virus dat zich verspreid. Ofwel een viral.

Om met het eerste te beginnen: Ik heb me in elk geval niet voorgenomen te gaan reageren op memes, zoals er al meer verschenen. Eigenlijk moet ik dat anders formuleren: ik heb me voorgenomen niet te reageren op memes. Behalve deze keer dan.

Dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat ik het concept van memes erg fascinerend vind. Een meme is in de vorm van een idee dat zich kan verspreiden en daardoor ontwikkelen vergelijkbaar met een gen waarin de informatie is opgeslagen van een erfelijke eigenschap. Omdat hetzelfde gen bij meerdere organismen of zelfs soorten kan voorkomen, wordt het tegelijkertijd iets dat boven al die organismen uitstijgt. De organismen zijn de dragers van het concept van die erfelijke eigenschap. Dat was dan ook de basis van Richard Dawkins' 'The Selfish Gene'. Een gen komt alleen maar tot uitdrukking in de vorm van een eigenschap van organismen. Zonder die organismen verdwijnt dus ook de eigenschap.
Een meme is vergelijkbaar met een gen maar dan als een idee dat door meerdere mensen kan worden 'gedragen' en dus ook boven die mensen uitstijgt. Memes kunnen veranderen maar kunnen ook uitsterven. Een organisme is het resultaat van de expressie van vele samenwerkende genen. Een meme komt tot uitdrukking in de vorm van gedrag van die mensen. Krachtige memes kunnen het gedrag van grote groepen mensen bepalen. Een meme kan dan ook niet worden vergeleken met een organisme (zoals in de wiki wordt beweerd) met met een 'eenheid van cultuur'. Fascinerend...

Zie ook: the Meme Machine van Susan Blackmore.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom