zondag 10 april 2011

Onderwijsgrafieken

Via een LinkedIn-groep kwam ik bij een blog over onderwijsgrafieken van Reinout van Brakel. Reinout geeft zelf aan:

Omdat ik regelmatig actualiteitenseminars onderwijs geef, zocht ik naar een goede manier om de ontwikkelingen bij te houden. Ik ben nu 40 dagen bezig en wil het een jaar volhouden (net als die jongen die iedere dag een andere hotelkamer'uitprobeerde in Amsterdam). Het is verbazingwekkend hoeveel rapporten over onderwijs ik na ruim een maand gevonden heb!
Wie meer wil weten over een bepaald onderwerp: laat het weten, dan zoek ik er een grafiek bij!

Enerzijds vind ik het een leuk initiatief, daarom hier wat reclame voor de blog van Reinout. Ik heb ook wel wat bedenkingen: de kans bestaat natuurlijk dat er een verzameling grafieken uitkomt waar je door de grote variatie maar weinig profijt van hebt. Het doet me een beetje denken aan die 'vraag-boekjes' voor de jeugd waar allerei wetenswaardigheden in staan. Achtereenvolgens komen dan onderwerpen aan bod als:

  • waarom hebben olifanten grote oren?
  • waarom is vogelpoep zwart en wit?
  • wat zijn krokodillentranen?
  • enzovoorts.

En dan maar hopen dat jouw vraag er tussen zit. Maar net als dat type boekjes: het is voor de liefhebber!
Reinout vraagt om suggesties. Ik heb er wel een. Misschien is het aardig om eenmalige uitgave van Noordhoff uit 2008, de Atlas van het Onderwijs nog eens onder de loep te nemen en te kijken wat de ontwikkelingen sindsdien zijn geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom