dinsdag 4 september 2007

Weer in de klas (1)

Nog een beetje onwennig stapte ik vanmorgen de docentenkamer bij de kappersopleiding binnen voor de vernieuwde vuurdoop. Het is de bedoeling om de komende periode op maandagochtend mee te draaien met één van de teams van de opleiding Haarverzorging met het doel een brug te slaan tussen de Dienst Onderwijs en de werkvloer, tussen de theorie en de praktijk.

In de vernieuwde aanpak heeft een team Haarverzorging zo'n 125 studenten niveau 2 en 3, zowel eerste-, tweede- als derdejaars onder zijn hoede. Het rooster bestaat uit ingeplande dagdelen in praktijkruimtes of op een 'theorievloer' met lokalen, werkplekken en 24 computerwerkplekken. Er is soms wat uitloop mogelijk naar andere delen van het gebouw als er behoefte is aan wat meer computers maar dat lukt niet altijd.

In eerste instantie ben ik met een van de instructeurs meegegaan naar een klas eerstejaars studenten omdat zij een introductie zouden krijgen over het gebruik van een portfolio. Nou zag ik het eerlijk gezegd vroeger al niet zo zitten om dergelijke onderwerpen te behandelen aan de hand van een theoretische opdracht. (Alsof je vraagt naar de definitie van 'communicatie' om vervolgens te concluderen: "jij kunt communiceren".)
Maar met een dosis positieve overredingskracht werd de club toch aan de slag gezet. Na een wat onzekere start (tjee, ruim 27 jaar onderwijservaring en me dan zo bleu voelen) ging ik zelf met een paar groepjes in discussie over de zin en onzin van een portfolio, over het stellen van´smart´doelen, over motivatie en een hele hoop andere zaken.
Achteraf denk ik dan toch met plezier terug aan die kleine discussies waarbij je toch wat van die oogjes zag twinkelen:

"Maak je doel eens ambitieus, je wilt toch zeker niet zomaar een kapster worden?". "Nee, ik wil een 'keigoeie' kapster worden". "Kijk, nou hebben we het ergens over".

Leuke gesprekken met enthousiaste meiden, over hobbies als dansen in een showorkest, paardrijden of zelfs uitgaan ("en als je nou solliciteert in een horecagelegenheid, dan kun jij ze toch precies vertellen wat een tent gezellig maakt?"). Over wat een ander heeft waar zij nog wat zou kunnen leren: "Ik zou wel voor mezelf willen opkomen zoals zij dat doet, nou ja, ietsje minder", "Ja", zegt die ander dan, "ik moet eigenlijk leren wat minder agressief te reageren". Prachtige doelen voor in een POP!

En dan word je door collega's aangesproken op een aantal andere terreinen, over het tekort aan pc's, over het gebruik van een portfolio in onderwijssituaties, over het aftekenen van opdrachtkaarten tijdens de laatste hectische momenten van een praktijkmiddag, over het verschil tussen docenten en instructeurs, die in de huidige situatie eigenlijk voor een groot deel hetzelfde doen maar dan tegen een heel verschillend salaris. En instructeurs krijgen dan ook nog niet eens de voorbereidingstijd, die standaard bij de lesuren van een docent worden opgeteld.
Er is nog voldoende op te lossen.

Wordt vervolgd...

1 opmerking:

  1. Geweldig, zo'n verslag vanaf de werkvloer. En je haalt prachtige levensechte voorbeelden aan.
    Je bent inmiddels dus "gewassen en geschoren", alhoewel jij niet bang hoeft te zijn dat je er verknipt vandaan komt:-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom